Diva 40 SC – nya grepp ökar komforten

Redaktionen

Redaktionen

 Diva yachts sjösätter en ny modell nästa vår. En snabbseglare med nya djärva grepp. Inte minst när det gäller inredningslayouten.

När konstruktören Bernt Lindqvist kommer med en ny båt så har han oftast en högre mening än att bara sjösätta ännu en modell i ett likriktat båtutbud. Nyheten ska bygga på en eller flera fräscha idéer och förhoppningsvis också ha ett par lösningar som för utvecklingen märkbart framåt.

Den här gången har han gjort en djuplodande analys av hur människor rör sig ombord i båtar. Bara för att kunna optimera inredningslayouten. Resultatet? En båt med en så kallad ”Open Space Layout” och som på flera punkter skiljer sig från det som vi är vana vid.

Pentry långt bak
Ta bara en sådan sak som placeringen av det längsgående pentryt. Det är betydligt längre akterut än vad som är brukligt, vilket har bäddat för mer utrymme och arbetsyta. Det har i sin tur bäddat för en köks-ö med kylbox och massor av förvaringsutrymmen.

På det hela taget har inredningen öppnats upp och i stället för att, som tidigare, dela salongen med L-pentry och U-soffa så är det både öppnare, ljusare och trivsammare. Framför allt är det lätt att röra sig ombord mellan båtens alla funktioner. Dessutom har man lyckats undvika att falla för frestelsen att försöka få in för många funktioner i båten utan i stället satsa på stora ytor ombord.

Vass i datorn
Skrovet då? Seglingsegenskaperna? Än så länge finns båten än så länge bara i datorn. Men med tanke på att man har jobbat med fem olika skrov och till slut bestämt sig för ett efter otaliga datasimuleringar så verkar det lovande.Nu satsar man på det skrov som kryssar bäst. Detta av den enkla anledningen att fritidsseglare ägnar mellan 60 och 70 procent av tiden till att kryssa.

I övrigt så kommer båten att tillverkas på den egna fabriken i Estland där metoden är vacuuminjicering med skumkärna. Styvt och lätt. För utveckling av roder och köl står esset Kåre Ljung som har gjort sig känd från bland annat America´s Cup- och Volvo Ocean Race-projekt. För att nämna en del.

Diva 40 kommer också i mångt och mycket att byggas efter kundens specifika önskemål. En eller två toaletter? Hur ska segelgarderoben se ut? Två grundalternativ för inredningen finns vilka utgör en bas för vidare diskussioner mellan varvet och kunden.

 

Diva 40
Längd ö a: 12,20 m
Längd v l: 11,15 m
Bredd: 3,80 m
Djupgående: 2,15 m
Vikt utan motor: 7 000 kg
Köl: 2 500 kg
Storsegel: 56,6 kvm
Fock: 37,1 kvm
Spinnaker: 140 kvm
Pris från ca: 2 055 000 kr kr
Mer info: www.bavariasverige.se

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2017_RM1370_IngangGaller_RM_1370__5

RM 1370 – nyskapande fransk frestelse

batar_motorbatar_2016_Marex310_Ingang_Marex310Ingang

Marex 310 – med mycket ljus och svängrum

batar_motorbatar_2015_BavariaSport300_Ingang_BavariaSport300Ingang

Bavaria Sport 300 – rekord i invändig rymd

racing_bankappsegling_2015_Hyundai_Cup_Hyundai_artikel

Hyundai Cup 2014 – den stora folkfesten