Dragonfly 35 konverterar kölbåtsstofiler till fartfreaks

Gustav Morin

Gustav Morin

 

Dragonfly 35
Om man tröttnat på att aldrig kunna segla fortare än 8 knop men inte riktigt är redo att köpa motorbåt och inte vill ha en extrem racer till segelbåt, då är det en trimaran man ska satsa på.

De flesta kölbåtsseglare som testar trimaransegling blir fast. Vanligast är att de fastnar helt för seglingskänslan och blir helt fixerade vid hur fort det går att segla, utan att det känns obehagligt och osäkert.

En av Stockholms främsta flerskrovsfantaster är Mats Johansson. I mitten av oktober testade vi Dragonflys 28-fotare och bjöd in Mats.

– Jag har ägt en Dragonfly 920 i många år och seglat mycket med både familj och vänner. Nästan alla vänner jag har tagit med ombord har inom ett par år konverterat från kölbåtssegling och köpt sig en trimaran, berättar Mats Johansson.

Om det beror på Mats otroliga övertalningsförmåga vet man inte säkert, men ett stort intresse krävs oftast för att man ska investera hundratusentals kronor i en fritidssyssla.

Det enda vissa kölbåtstraditionalister tvekar inför är att göra avkall på komforten. Eftersom låg vikt generellt betyder högre fart i flerskrov har många modeller gjort ganska stort avkall på vissa bekvämligheter, likaså på stiliga detaljer.

Dragonfly har valt ett annat spår. De satsar på inredningar med mycket trä och myskänsla. I 35an har de med hjälp av fina detaljer samtidigt lyckats skapa en riktigt modern stil. Det är ljust och luftigt och i salongen sitter man lite högre upp än i traditionella kölbåtar, vilket ger bättre sikt ut.

När det gäller seglingen är jag på flerskrovsbåtar van att sitta längst ut i lovart med en lång roderförlängare i handen. I Dragonfly 35 sitter man istället på kölbåtsvis i en stängd sittbrunn. Många köpare verkar också lägga till  ratt i tillvalslistan, vilket tydligt indikerar att det är kölbåtsseglare som konverterat.

Jag har inte provseglat Dragonfly 35 ännu men lillasystern Dragonfly 28 har vi tagit på en rejäl höstseglats i kuling . Den ser likadan ut sånär som på ratten. Till en början känns det märkligt att sitta i en sittbrunn på den här typen av båt. Det gör gott för trygghetskänslan och passar säkert gamla kölbåtsseglare men i mina ögon får man mest känsla, både av frihet, fart och kontroll, när man sitter längst ut på trampolinen.

Utöver seglingskänslan, farten och faktumet att båten knappt kränger alls, är det stora övertaget gentemot kölbåtar att man kan hissa upp centerbordet och ge sig in i grunda vikar, eller till och med upp på stränder, med en trimaran. Bredden och de studsmatteliknande trampolinerna som sträcker sig mellan skroven kan få vilken unge som helst att gilla segling.

Utriggarna ger också enormt stuv, i Dragonfly 35 får till och med en kajak, cykel eller surfutrustning plats.

Många tror att bredden på en trimaran är ett bekymmer i hamn. På Dragonflys alla senaste modeller kan man på ett tiotal sekunder veva in skroven och glida in mellan y-bommarna. Men läckrast är att glida in på grunt vatten, bland småbåtar och kajaker.

Hade jag haft en familj med två-tre barn och några miljoner på banken och varit på jakt efter en båt att semestra länge och segla långt med, då hade jag kikat närmare på Dragonfly 35. Tycker man att den är för stor är det läge att vänta tills varvets nya design på 32 fot kommer. Eller kanske titta närmare på Dragonfly 28 som vi har provseglat och filmat.

Andra alternativ är att kika på konkurrenten Corsair som också gör rymliga trimaraner. De har ett mycket enklare utförande men väger mindre och är oftast både snabbare och billigare.

_MG_5167
Dragonfly satsar lika mycket på trygghet som fart och båtarna är inte skapta för att seglas på ett skrov. När det går för fort gräver istället läskrovet ner sig för att sänka farten.

_MG_6027
Ombonat, modernt och stilfullt. Inte en helt vanlig syn i fartiga flerskrovare.

_MG_5248
I en handvändning fäller man in sidoskroven och får plats vid en vanlig båtplats. Samtidig kan man gå in där det bara är någon decimeter djupt.

_MG_5962
Ett av få avkall på komfort till förmån för fart är utrymmet som peket tar i förpiken (upp till vänster).

dragonfly32
Danska Dragonfly-varvets senaste skapelse är 32 fot. Första exemplaret ska bli klart våren 2012.

Se varvets reklamfilm:

Data Dragonfly 35:
Längd: 10,68 m
Bredd: 8,2 m – 3,9 m
Djup: 1,9 m – 0,55 m
Vikt: 3, 900 kg
Mast: 16 m – 17,5
Storsegel: 54 kvm – 65 kvm
Genua: 30 kvm – 35 kvm
Lättvindsgenua 50 kvm – 55 kvm
Gennaker: 95 kvm – 115 kvm
Peke: 1, 5 m
Motor: 30 hk
Pris: 2,4 miljoner ex moms (inkl kolfiberrigg och kolfibersegel)

Relaterade artiklar

Emirates Team New Zealand’s launch ‘Te Kāhu’ test boat in Auckland

America´s Cup – Nya Zeeland satsar på motorbåt!

Nacra 17 crash.

Vansinnig vurpa fångad på film

batar_segelbatar_2019_Diam_24_foiling_Diam_24_Macif

Francois Gabarts extrema testplattform säljes!

batar_motorbatar_2019_Corsair_Ingang_CosairIngang

Corsair – trivs i stökig sjö