Eurocard Gotland Runt – En lyckad tävling för proffs och amatörer

Redaktionen

Redaktionen

EGR 2010Årets Eurocard Gotland Runt blev i alla avseenden en mycket lyckad seglingstävling. Drygt 2.000 seglare deltog på 238 startande båtar, indelade i nio klasser på tre olika banor med varierande längd. De största båtarna seglade 460 sjömil medan de minsta seglade 310 sjömil, som är kortaste vägen från Sandhamn runt Gotland och tillbaka. Målsättningen var att det skulle ta drygt två dygn att komma runt, och så blev det också för ett stort antal av deltagarna. De äldre klassiska båtarna i Classic Baltic Race seglade Sandhamn – Visby tur och retur.

I en del av klasserna blev det strid på enstaka minuter och sekunder när slutresultaten räknades fram. I klass IRC B vann Magnus Woxén, skeppare på Avantime 3, med en minut och 47 sekunders marginal till tvåan Lars Billström på Ellvann. Detta efter att ha seglat under 60 timmar. I ORC Int B vann Lennart Evrell på Aida med 2 minuter och 4 sekunders marginal till tvåan Du Soleil II med Fredrik Hertzman.

Foto Oskar Kihlborg

Tävlingen genomfördes under närmast perfekta väderförhållanden. Strålande sol och tillräckligt med vind, bortsett från några stiltjebälten. I tävlingens nio olika klasser samlades vanliga familjebåtar och kappseglingsmaskiner i världsklass. Professionella seglade tillsammans med ungdomar och amatörer.

– För segelsporten är det mycket viktigt att yngre seglare lär sig av de mest erfarna. Bland deltagarna fanns ett stort antal med erfarenheter från Volvo Ocean Race och från andra större internationella regattor, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.

– Vi är också mycket glada över att tävlingen lockar världskända seglare som Kung Harald av Norge och Skype-grundaren Niklas Zennström, säger Fredrik Feldreich.

 

EGR 2010

ORC Classic T/T
1. Kerma, Claes Ahlin, SK 95
2. Britt-Marie, Thomas Ehrnström, SK 95
3. Friendship II, Hilding Mattson, One-Off, FIN

ORC Int Alfa
1. Prospect of Whitby, Hanno Narjus, S&S 44, FIN
2. Xplorer, Per Lundqvist, X-332
3. Midnight Rambler, Johan Wallin, Dehler 35, GER

ORC Int Bravo

1. Aida, Lennart Evrell, First 40.7
2. Du Soleil II, Fredrik Hertzman, IMX 40
3. Absolute Blue, Hans-Åke Nordstedt, First 40.7

ORC Int Charlie
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR
2. Varuna, Jens Kelling Husen, Rogers 46, GER
3. Shakti, Gorm Gondesen, Rogers 46, GER

ORC Total
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR, ORC Charlie
2. Varuna, Jens Kelling Husen, Rogers 46, GER, ORC Charlie
3. Shakti, Gorm Gondesen, Rogers 46, GER, ORC Charlie

SRS Alfa 1
1. Vindile, Bengt Eriksson, Wasa 55 special
2. Daiquiri, Gunnar Frostell, Compis 363
3. Calliope, Magnus Holm, Linjett 37

SRS Alfa 2
1. MK-Produkter, Lars Gellerhed, J/80
2. Miss Conduct, Jimmy Hellberg, Mamba 311
3. Björnsnabben, Bröderna Wennerström, J/80

SRS Bravo
1. Du Får Af Matrisen, Anders Karén, Dufour 40E
2. Perfect, Anna Drougge, Aspect 40
3. Vitklucka, Per Tengå, X-35

EGR 2010

IRC Bravo
1. Avantime 3, Magnus Woxén, Farr 30
2. Ellvann, Lars Billström, Pronavia 38
3. Arcona UK Racing Team, Mikael Olesen, Arcona 340

EGR 2010

IRC Charlie
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR
2. Yani, Niklas Zennström, Marten 49, GBR
3. Camilla, Ole Martin Vordahl, Cookson 50, NOR

Bästa finska båt
Prospect of Whitby, Hanno Narjus, S&S 44, FIN, ORC Int Alfa

Swan Trophy

Tarantella II, Leif Ramm-Schmidt, Swan 37, FIN, ORC Int Alfa

EGR 2010

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…