Extremt avslut i historiskt Rolex Middle Sea Race

Gustav Morin

Gustav Morin

Den 35:e upplagan av detta 606 sjömil långa race runt Sicilien blev rekordstort med 122 startande båtar från 24 nationer och från 9,5 till 30,5 meter. Det blev också ett av historiens mest utmanande race där bland andra miljardären Zennström fick stryk av en i sammanhanget liten J 122.

Vinden var i början frustrerande lätt och från sydlig riktning. Första natten kämpade flottan för att göra små små framsteg mot Messinasundet. Koncentration, idel trimning, rätt segelval, precis styrning och minimala rörelser ombord var nyckeln till att överhuvudtaget få sin båt att röra sig framåt. 


Efter tre lugna nätter kom en dramatisk förändring av villkoren. Vinden började att bygga successivt från nordväst och just när flera av båtarna nådde banans mest exponerade punkt på Favignana hade den nått stormstyrka.

GYR Scarlet Oyster rapporterade 48 knops vind strax före de bröt racet på grund av ett brutet roder. Den tyska besättningen på 48-fotaren Sjambok rapporterade en massiv vindby på 60 knop.


En lång och svår natt väntade. Hela 71 båtar skulle komma att bryta på grund av diverse haverier. Ett av de mest förargliga drabbade Franska Teasing Machine som tappade sin mast 20 sjömil från mållinjen. 

Men för besättningarna på de mindre båtarna som hade längst kvar, för de som stod pall, skulle den hårda vinden vara gynnande. Detta är ju ett race som avgörs på handikapp.

Hemmabåten J / 122 Artie korsade linjen vid 00: 45 CEST på torsdagen efter 4 dagar, 13 timmar, 35 minuter och 05 sekunder till havs.

Den vinnande maltesiska J122:ans närmaste rival i klassen kom i mål åtta timmar senare, räknat både på förfluten och korrigerad tid. 

Senare samma morgon, med flera båtar fortfarande på banan, gjorde arrangerande Royal Malta Yacht Club ett officiellt uttalande om att hemmalaget inte kunde bli slagna och att de hade vunnit tävlingen totalt.

Den 606 sjömil långa banan sträcker sig runt Sicilien och har start och målgång på Malta. Flottan går norrut genom Messinasundet innan de passerar till port Stromboli, Eoliska och Egadiska öarna, Pantelleria och Lampedusa, och slutligen återvänder genom Comino Channel till målet utanför Marsamxett Harbour.

Foton: Kurt Arrigo.

Relaterade artiklar

Stormskola

Stormskola – så hanterar man hård vind!

Thunderchild

Ny Thunder Child förbereder sig för rekord

Storm_Hurricane

När Moder Natur ryter ifrån!

Stormy ocean

Stormfest med fartyg!