Fartfyllt lyxrace i Karibien

Gustav Morin

Gustav Morin

Peter Aschenbrenner's 63 ft trimaran RORC 600Några av världens snabbaste och mest spektakulära lyxbåtar dundrar nu fram i RORC 600 som startade utanför Antigua i måndags.  Den 63-fot långa trimaranen på bilden slåss mot svängkölade 100-fotare. Coolast är en 66-fots Lamborghiniorange katamaran. Och mest otippat är att en dansk olympier hankar sig fram i en 40-fotare. Se bildspel och videor.

Hela 53 båtar med besättningsmedlemmar från totalt 31 länder startade måndagen den 18:e februari från English Harbour, Antigua och går hela vägen till St Martin och sedan söderut till Guadelope via Barbuda, Nevis, St Kitts, Saba och St Barths.

Det är ganska utmanande förhållanden med över 12 m/s och ett par meter höga vågor.

– Det här kommer att bli ett snabbt och ganska tufft race, sa Eddie Warden, VD för Royal Ocean Racing Club, innan start.

Först iväg var flerskrovarna med Peter Achenbrenners tuffa trimaran Paradox för babords halsar. Den fullkomligt flög fram men var ändå tvungen att ducka för flottans kanske coolaste båt – den Lamborghiniorangea Gunboat 66:an Phaedo som är helt byggd i kolfiber. Den klarar lätt att snitta över 20 knop för hård undanvind men lär vara väldigt mycket bekvämare än sin kombattant med tre skrov.
Här är en stilstudie på Gunboat 66:an Phaedo som bäst beskrivs som en lyxig lägenhet med panoramautsikt och utsläppslösa fartresurser på 25 knop +.

Foto: Tim Wright/Photoaction.com

I andra starten drog 22 båtar iväg med en Swan 44 och en Swan 53 i täten. Därefter var det dags för Class 40-båtarna där den danske seglarkändisen Jesper Bank valt att göra havskappseglingsdebut.

Han har vunnit två olympiska guld och ett brons och seglat för både Sverige och Tyskland i America’s Cup men aldrig seglat mer än 140 sjömil tidigare.

– Även om det är varmt i både vattnet och luften så tror jag att detta kommer att bli riktigt tufft. Inte minst på kryssen. Det här kommer att bli mitt livs längsta race och totalt annorlunda från den segling jag är van vid, berättar han i ett pressmeddelande.

Efter småbåtarna var det dags för storpamparna. Farr 100:an Leopard tog snabbt täten. Strax efter kämpade 100-fotaren Liara som strax efter skottet tappade riggen. Besättningen klarade sig och båten kunde sikta mot hamn för egen maskin.

Sist iväg var de klassiska superyachterna med de vackra skonarna Athos och Adele, som ni kan se i bildspelet.

Första natten kommer båtarna att få häftig undanvindssegling.

Relaterade artiklar

LindaLindenauLasPerlas1

Hon har seglat 40 000 sjömil med 250 kvinnor

Spektakulart_2017_KaribienSoptipp_Ingan_Bildmontage-mall-2-delad-kopia

Karibien – före och efter orkanen

racing_bankappsegling_2017_J-ClassStudio_Ingang_JClass

J-Class – svindlande uppgörelse i Karibien

racing_havskappsegling_2016_Rorc_transat_Maserati_crossing_the_Atlantic_puff

Maserati ska bli först att foila över Atlanten