Finn Flyer – Familjebåt i komposit

Redaktionen

Redaktionen

Finn flyer - familjebåt i komposit

 En familjebåt byggd helt i avancerad komposit. Det är Finn Flyer 32 CR som har världspremiär på Scandinavian Boat Show 2007, Älvsjö den 7 ? 11 November.

 

 

 

 

På Scandinavian Boat Show 2007 kommer en intressant familjebåt att visas, Finn Flyer 32 CR. Den är byggd i komposit som normalt används endast till avancerade kappseglingsbåtar.

Båten har världspremiär och byggs av Finn Yachts Ltd i Jakobstad Finland.

Frågor och svar kring komposit, konstruktör och båten Finn Flyer 32 CR enligt pressmeddelande:

Vad är komposit?
Med kompositer menas närmast konstgjort sammansatta material, där de ingående materialen tillsammans bildar ett konstruktionsmaterial.

Vilka är fördelarna med komposit?
En kompositkonstruktion blir flerfaldigt starkare än ett tradionellt bygge och kan byggas mycket lättare till högre styrka.
En lätt båt med den extrema vridstyvheten som kompositen ger, kräver mindre segel för att segla bra och kan pressas mycket hårdare på öppet vatten och hög sjö. Blir helt enkelt snabbare och roligare att segla.
En kompositbåt med divinycell i skott, inredning, durkar och dörrar blir inte bara lättare utan även helt värme och ljudisolerad. Båten blir även helt kondensfri.
En kompositbåt är värdebeständig, den kan ej ruttna.

Vilka är nackdelarna, varför tillverkar inte alla varv kompositbåtar om de är så bra?
Att tillverka en kompositbåt tar mångfaldigt längre tid än en traditionellt byggd båt samt kräver både kunskap och tillverkningsteknik utöver det vanliga. Det är oftast få förunnat att äga en kompositbåt, ofta förknippas kompositbåtar med rena racingbåtar TP52 , VO70, Cookson 50 och Baltic Yachts ( SuperYachts för miljardärer ) för att nämna några.

Vilket material används i segelbåten?
Skrovet är vakuminjicerat med högvärdig vinylester harts med riktade E-glas fibrer i ytter och innerskikt samt kevlar vid kölinfästning och förskepp, som distansmaterial används divinycell. Skrovet sluthärdas 1 dygn i ugn på 60 grader.

Röstjärn och bottenstockar är helt tillverkade i kolfiber.
Skotten samt inredning, såsom skåp, luckor, durkar mm tillverkas med riktad E-glas som under press lamineras på distansmaterialet divinycell.

När skotten är inlaminerade i båten och däcket fastlaminerat på skrovet så vakumlimmas den tunna teakfaneren på skott och inredning. Båtens interiör ser ut som en traditionellt inredd träbåt, det vana ögat ser dock skillnaden i de rundade ytorna som vore väldigt svåra att få till med traditionell byggteknik.

{mosimage}

Dörrar och bord är vakumlimmad teak på GRP laminerad divinycellkärna.
Roder och hjärtstock i handupplagt kolfiberlaminat med epoxyharts.

Har varvet flera båtar och modeller än denna ?
Ja, till nästa år utökas sortimentet med FinnFlyer 32Club samt FinnFlyer 36CR samt 36Club. Alla byggs med samma byggteknik.

Blir inte båten väldigt dyr med så avancerad byggteknik ?
Priset på en segelklar båt från 1,3 MSEK är ett lågt och mycket konkurrenskraftigt pris för en kvalitetsbåt som denna. Förklaringen till att man kan hålla ett så attraktivt pris är att varvet är relativt litet med låg Overhead och hög effektivitet.

Vilken målgrupp vänder sig båten till?
Båten vänder sig till dig som är ute efter en tuff, snabb och rolig familjebåt att äga och segla samt även till dig som vill tävla med en välinredd kvalitetsbåt men ändå söker bästa prestanda. En kvalitetsbåt för den medvetne och erfarne seglaren, som vill ha en båt som håller måttet även efter 10-20 år.

Vem är konstruktör av båten?

Finn Flyer båtarna är konstruerade av meriterade konstruktörer. FinnFlyer 32 är konstruerad av Eivind Still och Hans Johansson, medan Finn Flyer 36 är konstruerad av Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmann, närmast känd för att ha konstruerat den senaste generation av Finngulf båtar. FinnFlyer båtarna utvecklas utifrån marknadskrav och samarbete med Sjöman Yachting, varvet samt konstruktören.

Vilka tekniska data gäller för båten?
Skrovlängd 9,90 m, bredd 3,2 m, Djup 1,85 m (tillval 1,70 och 2 m)
Deplacement 3,4 ton
Segelyta: Stor 29 m2, Fock 27 m2, Spinnaker 84 m2
Motor: VolvoPenta D1-20 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

Om Varvet:
FinnYachts Ltd i Jakobstad är ett företag som drivs av Hans Johansson med familj, var kunskap om båtbyggande gått i arv. Fadern var med vid starten av Nautor/Swan samt Baltic Yachts. FinnYachts Ltd har nyligen investerat i en modern produktionsanläggning på 2500m2 för tillverkning av FinnFlyer båtar samt underleverantörsjobb till Nautor mm (Swan 53 skrov o däck kommer bla från varvet). Varvet är specialister på material och laminering av kvalitetskryssare. FinnYachts Ltd är ägare och tillverkare av FinnFlyer båtarna.

Om Sjöman Yachting AB:
Lars Sjöman driver Sjöman Yachting som är generalagent och importör för FinnFlyer båtar och Finngulf båtar i Sverige. Lars har bl.a. vunnit finska mästerskapet i Drake, östersjömaran, Gotland Runt samt Lidingö Runt, förutom kappsegling finns det en livslång erfarenhet från Cruising segling i östersjön. Lars är ingenjör och har ett professionellt kunnande inom försäljning och marknadsföring. Sjöman Yachting AB är kravställare och ansvarig för specifikationen på nya Finn Flyer båtar.

För mer information, klicka här

 

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_boyswx-yachts-palma-0417

Årets segelbåtar i USA

racing_havskappsegling_gotbjorn250

Håll fart på båten under Gotland Runt

racing_havskappsegling_aljk-custom

Anders Lewander skeppare på Ericssons andra båt

J/122

J/122