Så funkar det att segla i 50 knop – galet avancerat!

Gustav Morin

Gustav Morin

När de foilande katamaranerna gjorde upp i America’s Cup så var hemlighetsmakeriet stort. Först nu får vi veta hur allt fungerar. 

När de 50 fot långa katamaranerna användes under America’s Cup på Bermuda så var det, precis som det brukar under America’s Cup, svårt för att inte säga omöjligt att få reda på exakt hur alla system fungerade ombord på båtarna. 

Nu, inför den nya seglingscirkusen Sail GP som drar igång på Sydney Harbour inom kort, så har klassen blivit entyp och därmed får vi följare hänga med bakom kulisserna. 

Tidigare så skilde det en hel del mellan båtarna, åtminstone under skalen och under ytan. Nu ska båtarna alltså vara identiska – och förbättrade. 

Bland annat så har man batterikraft ombord för att göra manövrarna snabbare och seglingen mer underhållande att följa. Toppfarten har också ökat en hel del.

Mer om den nya seglingsserien här och videor där vi får veta mer om toppfarten, ljudet och känslan att vara ombord här.  

Relaterade artiklar

racing_bankappsegling_2019_Sail_GP_final_SailGp_final

Nära krock i aggressiv uppgörelse om 10 miljoner kr!

racing_bankappsegling_2019_SailGP_New_York_SailGP_Capsize_New_York

Sail GP – blåsigt kaos i New Yorks kärna

racing_havskappsegling_2019_World_Sailing_Show_World_Sailing_may

World sailing show – senaste nytt inom seglingsvärlden

racing_bankappsegling_2018_SailGP_Sail_GP

Såhär låter 49,7 knop i en segelbåt!