Förödande kollision i The Ocean Race – ledarbåten ute

Stort drama inför sista etappen i The Ocean Race efter kollision mellan 11th Hour Racing Team och GUYOT Team Europe. Ingen ombord har kommit till skada men de båda besättningarna har brutit för att se över omfattande skador.

theoceanrace-11th-hour-racing
Stordrama i The Ocean Race efter kollision där GUYOT environnement – Team Europe inte plats åt ledarbåten 11th Hour Racing Team.

Det hade inte hunnit gå mycket mer än en kvart från starten i Haag när olyckan var framme. 11th Hour Racing Team som tagit grepp om totalledningen efter tre raka etappvinster kom för styrbords halsar. GUYOT Environnement – Team Europe som hade vinden in från barbord lämnade inte väg och kolliderade in i aktern på det amerikanska lagets båt.

Inga personskador men rejält tilltygade båtar

Enligt uppgifter från tävlingsledningen ska ingen i besättningarna kommit till skada. Båda lagen har dock behövt halta sina IMOCA 60:or tillbaka in i hamn i Haag för att se över skadorna.

På de bilder som tagits i hamn syns omfattande skador på båda båtarna. Det amerikanska laget 11th Hour Racing Team har fått ett stort i babords fribord. Något som känns osannolikt att kunna laga innan resten av fältet har hunnit i mål i Genoa.

GUYOT Environnement Team Europe har även de ådragit sig rejäla skador. På bilder syns hur kolfiberpeket brutits vid infästningen i stäven.

 

 

Båda båtarna har ådragit sig omfattande skador.

Starka känslor och sportsligt beteende

Väl i hamn har skepparna för de båda lagen uttalat sig. Först med att yttra sig var Benjamin Dutreux från GUYOT Environnement – Team Europe.

– Plötsligt var båten rakt framför mig och då var det redan för sent. Det var omöjligt att undvika en kollision när jag väl fick syn på dem och jag tar fullt ansvar. Det var definitivt vårt fel, säger Benjamin Dutreux.

GUYOT Environnement – Team Europe har beslutat sig för att dra sig ur etappen och ska istället bistå 11th Hour Racing Team för att få deras båt sjöduglig igen.

– Det är såklart en extremt olycklig situation. Vi slog när vi hade layline vid fjärde rundningsmärket och hade fri väg framåt. Jag vill inte spekulera men det känns som att den andra båten inte såg oss. Vi hade rätt till väg. Kollisionen var kraftig och vi ska skatta oss glada att vi är oskadda, säger Charlie Enright innan han fortsatte:

– Olyckor sker och det är var såklart inte avsiktligt, de vill inte få oss att bryta precis som att vi inte vill få dem att bryta. Nu får vi helt enkelt se vad som händer. Med det sagt är det definitivt inte över, detta blir inte orsaken till att vi inte gör klart det vi kommit hit för att göra. Vi ska klara det, oavsett vad som krävs.

Följ livepositioner för båtarna här.