Fortsatt flygande båtar i America’s Cup

Gustav Morin

Gustav Morin

Båtarna blir mindre och billigare men får vingsegel och bärplan. Därtill öppnar den nya regeln upp för fler svenska besättningsmedlemmar.

Ingen kan nog glömma 34:e upplagan av America’s Cup. Det var inte meningen från början men det Nya Zealändska laget lyckades få sin båt att lyfta och snart flög hela America’s Cup.

Regeln för nästa America’s Cup har nyligen publicerats och det står klart att det blir flygande båtar även nästa gång. Allt annat vore märkligt. Detta ska ju vara seglingens Formel 1 och nu har America’s verkligen lagt ribban rätt.

Det finns inget som säger att de nya 62-fotarna blir mindre balla än dess föregångare.

Den nya katamaranen mäter 62 fot istället för 72 och besättningarna ska krympa från 11 till 8 seglare. Allt för att båtarna ska bli billigare, vilket sägs vara en förutsättning för att fler båtar ska lockas till startlinjen.

Kostnaderna att driva ett projekt sägs bli hälften så stora som sist.

Trots detta finns det hopp om att racingen förblir minst lika häftig. Som tidigare nämnt var det ju inte meningen att 72-fotarna skulle gå på bärplan när förra regeln skrevs. Men det fanns heller inget skrivet som hindrade lagen från att försöka och när Nya Zealändarna lyckades få sin båt att lyfta var de andra inte sena att haka på. 


– Båten kommer att bli betydligt lättare än den förra och därmed kommer lasterna att bli lägre. Det borgar för att man kan hålla nere kostnaderna vid bygget, säger James Spithill som är skeppare för försvarande Oracle Team USA. Han fortsätter:

– Samtidigt har konstruktörerna, båtbyggarna och vi seglare börjat förstå hur man bygger och seglar optimalt med bärplan och vingsegel, så det finns en stor chans att det både går fortare runt banan med de nya båtarna och att manövrerna blir mer vågade. 


Regeln för den nya 62-fotaren är i grunden skriven för att båtarna ska flyga och det lär gör att de kommer upp på sina bärplan tidigare, kanske till och med att de seglar fortare. Åtminstone i lätta vindar. Toppfarten i sista upplagan låg kring 50 knop och mycket fortare än så behöver man knappast segla för att det ska kännas spektakulärt för åskådarna.

Häromdagen blev det klart att Oracles taktiker, olympiern Ben Ainsle, kommer att driva en Brittiskt satsning mot America’s Cup.

Varje team får bygga två båtar, även om de måste komma från samma plugg. Men de får inte segla dem tidigare än 150 dagar före första racet.

Vi på Hamnen.se hoppas såklart att Torbjörn Törnqvist fortsätter att satsa med Artemis racing. För med de nya reglerna skulle det innebära att minst två svenskar kommer att vara med ombord.

Som vanligt är de nya reglerna framtagna av vinnaren/försvararen av America’s Cup, Oracle Team USA, och den nye utmanaren som är Team Australias Hamilton Island Yacht Club. Men det verkar som att alla lag som säger att de ska satsa har lite att säga till om.

– Vårt mål är att göra nästa America’s Cup till det bästa någonsin och vi kan bara göra det om alla drar åt samma håll för att hitta förbättringar och utveckla racingen, säger James Spithill.

Var seglingarna kommer att äga rum 2017 är ännu inte klart även om det går rykten om att det inte kommer att bli San Francisco igen. Lyckligtvis behöver vi inte vänta ända till 2017 för att få se häftig racing med America’ Cup-besättningarna. Minst sex seglingsevent kommer att hållas både 2015 och 2016 där plattformen är de tuffa AC45-båtarna. Alla lag har möjligheten att skapa ett sådant i event i sitt hemland. Kom igen Torbjörn Törnqvist!

Australien siktar på att ta sig tillbaka till Cupen.

Yachting World uttalar sig om de nya reglerna.

Relaterade artiklar

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

SeaBubbles electric foiling.

SeaBubbles – grönt ljus för Bringdals foilande eltaxi

racing_havskappsegling_2019_Arkea_foiling_Arkea_foiling_Imoca

Galnaste foilande kölbåten hittills!

Vattensport_2019_Lift_efoil_Electric_foiling

Nutidens ljudlösa alternativ till vattenskoter!