Giganternas kamp i Rolex Sydney Hobart

Gustav Morin

Gustav Morin

De stora folkmassorna som samlats runt Sydney Harbour vid lunchtid på annandagen fick se en av de mest spektakulära starterna i racets historia. Av de 94 startande båtarna fanns bland annat tre av världens snabbaste 100-fotare på plats.

Intresset är enormt för detta historiska race. Detta är 69:e gången det startar och det sägs att konkurrensen aldrig varit så hård som nu då flera av världens snabbaste kölbåtar är på plats.

Den Australiensiska America’s Cup-utmanarens sedvanliga Rolex Sydney Hobart-båt Wild Oats XI har till exempel modifierats och preppats till max.

I år har Wild Oats XI bland annat försetts med DSS (Dynamic Stability System). Det liknar ett centerbord som skjuts ut i lovart för att öka det rätande momentet och därmed farten, framförallt på undanvind. Ytterligare en udda detalj är att man har ett centerbord i fören för att få bättre balans på hård undanvind. Läs mer om alla de mer eller mindre spektakulära specifikationerna och detaljer på de olika 100-fotarna här.

Genom åren har Wild Oats tagit sex totalsegrar men i år kommer den att få stor konkurrens av bland annat gamla Rambler som bytt namn till Perpetual Loyal och på vägen också fått sig en omgång med omfattande trimning. Den hade redan innan rustningen slagit ett par rekord runt om i världen. Men den har också slagit runt. Det hände under förra årets Fastnet-race. Från början hette båten Speedboat och kan enklast liknas vid en Volvo Open 70 på steroider. Ett monster alltså som har hälften av sin vikt i kölen och ett rätande moment inga motståndare kan matcha.

Perpetual Loyal och alla andra av de 93 båtarna kommer säkerligen att få bekänna färg även i det här racet. Det spås väldigt skiftande vindar på den 628 sjömil långa banan. Alltifrån lätt kryss till hård undanvind utför tio meter höga vågor. Banrekordet är 1 dag, 18 timmar, 23 minuter och 12 sekunder och det kommer knappast att slås i år. De skiftande vindarna lär göra att det istället blir vägval och taktik som avgör. 

Kokande hamn
Tre startlinjer separerade de olika klasserna. Först ut var inte helt otippat de två tidigare nämnda hårdkonkurrerande 100-fotarna Wild Oats och Perpetuall Loyal. De hissade sina väldiga code 0-segel och började ett dragrace mot det öppna havet.

Resten av flottan försökte haka på. Detsamma gjorde de hundratals åskådarbåtarna varpå Sydney Harbour förvandlades till en kokande gryta av vågor. Men de förhållandena lär blekna i jämförelse med vad som komma skall.

De stora båtarna kanske hinner förbi de spådda stormvindarna men de mindre båtarna kan få det riktigt tufft.

Hårt väder är dock något seglarna räknar med.

Roger Hickman, skeppare på båten Wild Rose, har deltagit 35 gånger och kommit i mål 33 av dem.

– Det är vad det är. Första natten lär bli lugn och imorgon likaså. Sen får vi nog ta några rejäla smällar i Bass Strait. Vi väntar oss friska till rent av skrämmande vindstyrkor. Men det är vad det är.

En av startfältets häftigaste båtar är 80-fotaren Beau Geste som ägs av Karl Kwok, en affärsman från Hon Kong. Det är en helt ny båt som ersätter ägarens tidigare Farr 80 som sprack under en havskappsegling vid Nya Zeeland ifjol. Ombord finns enorm erfarenhet, inte minst från vinnarbåtarna i de två senaste upplagorna av Volvo Ocean Race med unga fördäckaren Brad Marsh från Groupama, Dave Endean och navigatören Steve Hayles som prenumerar på vinster i stora havskappseglingar.

Den nya båten har återanvänt många av delarna från ägarens förra båt som nästan sjönk. Men det är en helt ny design. Båten är som en förlängd och uppgraderad Volvo Open 70 med föhållandevis lätt svängköl och effektiva sticksvärd.

Vanliga båtar deltar också
Men det är inte bara extrema båtar i fältet. Brendan Garner är skeppare på Beneteau 45:an Senna Han har deltagit fem gånger tidigare men seglar nu för första gången som skeppare.

– Det kommer att bli ett komplicerat race med många segelskift. Vi har dock förberett oss väl och känner oss bekväma med båten. Faktum är att vi inte heller bekymrar oss över väderrapporten, vi tror istället att vindarna kommer att passa oss.

Kryssa i 16 knop
Under sena eftermiddagen hade flera av de större båtarna siktat längre ut på havet för att nå bättre vind. De största båtarna i tätklungan kryssade 25 sjömil öst om Kiama i smått osannolika farter på 15 till 16 knop.

I skrivande stund leder Perpetual Loyal med fem sjömil över Wild Oats XI. Trea ligger Giacomo som är den tidigare Volvo Ocean Race-vinnaren 2011-2012 Groupama och fyra hundrafotaren Raggmuffin med den 86-årige skepparen Syd Fischer ombord. Han deltar för 45:e gången och har bland andra Stockholmsbosatte Matt Humphries ombord och Volvo Ocean Race-skepparen Ian Walker.

Följ racet med stadiga uppdateringar och tracking på www.rolexsydneyhobart.com.

Alla foton: Rolex/Daniel Forster

Relaterade artiklar

Sydney Hobart1

Sydney to Hobart – höjdpunkterna!

Rolex Sydney Hobart

Årets Sydney Hobart spås bli en rysare

racing_havskappsegling_2018_Sydney_to_Hobart_Sydney_to_Hobart

Sydney Hobart – nattens livesändning i repris!

racing_havskappsegling_2015_Sydney_Hobart_27_dec_Chinese_whisper__content_photo_2015_12_37028_0_1_photo_SYHO15sg_04507

Hårt väder skapar haltande helsike