GTCat 66 - speed och komfort på två skrov

Racing-katamaraner är snabba men mördande obekväma. Cruising-katamaraner är bekväma men hopplöst tröga. Det var infallsvinkeln när två affärsmän i Dubai samlade sina resurser för att skapa en katamaran som har allt.

Herrarna Abdulla Al Hamli och Sylvain Vieujot kunde inte finna sig i att det inte gick att segla fort och bekvämt i en och samma katamaran. Därför värvade de en handfull av världens mest meriterade specialister för att ta fram en katamaran såsom de ville ha den.

Resultatet är GTCat 66 som är byggd i kolfiber och därmed också lättare men också betydligt smalare än andra katamaraner i samma storleksklass. Dessutom är den omsorgsfullt strömlinjeformad även ovanför vattenlinjen. Något som faktiskt spelar en betydande roll i farter upp mot 30 knop.

GTCat 66 manövreras och seglas från en brunn framför överbyggnaden och inte från en skymd position bakom densamma, vilket är brukligt. Det ger full koll på vindar, vågor och omgivning. Inredningen är viktoptimerad, precis som varje liten detalj ombord.

Ändå finns här fyra hytter, våtrum och en salong med panoramautsikt åt alla håll. Boendekomforten är i klass med vilken modern lägenhet som helst uppe på torra land. Altandörrar fram och bak i hytten leder ut till styrplatsen respektive akterdäcket.

Effektiva chines
Ansvariga för designen är Nigel Irens och Benoit Cabaret som har gjort sig kända för åtskilliga rekordtrimaraner de senaste decenniet, där Ellen MacArturs B&Q-trimaran kanske är den mest kända. Att skapa lätta, långa och smala katamaraner är deras adelsmärke och i fallet med GTCat 66 har de också begåvat skroven med chines. Det är som bekant strategiskt placerade slag som skapar extra stabilitet, bärighet och invändig rymd. Men som också riktar vattnet under skrovet på ett effektivt sätt under framfarten.

Tack vare den extrema viktoptimeringen så väger denna 20 meter långa katamaran inte mer än 11,5 ton. Ytterligare vikt har man sparat genom att slopa den främre tvärbalk som brukar sitta på cruisingkatamaraner. Förstaget är infäst i peket som går från masten och hela vägen fram mellan skroven.

Tillgänglig för alla
Från början var det meningen att GTCat 66 bara skulle byggas i ett exemplar och endast för ägaren Abdulla Al Hamils höga nöjes skull. Men under resans gång bestämde han sig ändå för att sätta båten i serieproduktion.

Priset är ännu inte fastställt. En rimlig gissning är dock att detta specialbygge i kolfiber, vars utvecklingskostnader har varit avsevärda, kostar skjortan.

 

GTCat 66

Längd: 20,00 m
Bredd: 8,00 m
Djupgående: 3,17 m
Vikt: ca 11 500 kg
Segelyta kryss: 195 kvm
Segelyta undanvind: 325 kvm
Masthöjd: 26 m
Pris: ej klart
Mer info: www.gtcat.com