Händelserikt och dramatiskt Gotland Runt

Redaktionen

Redaktionen

Lång hård kryss, tuffa undanvindar, lättvindssegling i sol och en hel del dramatik. Årets Gotland runt bjöd på många godbitar samtidigt som många var tvungna att bryta, en besättning på grund av att båten sattes i brand, en annan för att de frös så mycket att de var tvungna att ge upp.

 

Mest dramatiskt, men lyckligtvis med en bra upplösning, var den explosionsartade brand som drabbade SeaCart-trimaranen UBS Racing Team mellan Faludden och Hoburgen öster om Gotland.

Branden förstörde 30-fotstrimaranens mittskrov och tvingade de fem i besättningen att tillbringa 6 timmar på ett av sidoskroven tills tävlingsdeltagaren Stora Blå fann dem och larmade Sjöräddningen som tog besättningen till Gotland, utmattade men oskadda.

En annan typ av dramatik stod 86-fotaren Morning Glory när hon bröt masten på väg från Gotland mot Sandhamn. I stället för ett prydligt nytt banrekord blev det motorgång till Sandhamn.

Ärlig och hedersam var den SeaCart-besättningen som öppet gick ut med anledningen till varför de bröt tävlinge ? de frös så mycket att de inte kunde fortsätta. Och de var inte ensamma, framför allt i de mindre båttyperna och som hade ambitioner och därmed satt timme efter timme på railen och hängde hade minst tre saker gemensamt ? de frös, skakade och var många gånger rejält trötta.

 

 

Årets tävling var också överraskningsvinnarnas regatta. I hård kamp med fjolårets totalsegrare, Du Soleil med Ingvar Hertzman som erfaren skeppare tog Banken Bar med Lars Duvander och fyra unga jolleseglare segern i ORC International C, därmed också årets totalseger.

Det stora rekordet stod vindsnabba 60-fotstrimaranen HiQ II för i LYS Multi A. Andreas Andersens besättning slog det 11 år gamla banrekordet med två timmar.  

Här följer listan på de tre främsta i samtliga klasser i Eurocard Gotland Runt 2008: 
Grand Open1.
Ericsson 48:46:20 Skeppare, Thomas Blixt
2. Hyundai Skeppare, Bertil Söderberg
3. Sjambok Skeppare, Jens Kühne 

IRC C1. Serendip 56:09:07 Skeppare, Pär Lindforss
2. Cabernet Skeppare, Lauri Tammik
3. Wait and Sea Skeppare, Claes Brunnhage 
IRC D
1. EllvAnn 51:10:39 Skeppare Lars Billström
2. Eminenta Skeppare, Måns Ulfsparre
3. Debora Rodriques Skeppare, Eero Pank 
LYS C
1. L´Arc 56:24:28 Skeppare Lisa Fredriksson
2. Zelma Skeppare, Johan Zellman
3. Shogun Skeppare, Janis Straume 

LYS D
1. Alda 52:40:27 Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
2. Vindile Skeppare, Bengt Eriksson
3. Ancella Skeppare, Mats Gustavsson 
Multi-30 Open
1. Mortitia 53:16: 27 Skeppare Anders Arnborger
2. True Look Skeppare, Peter Myhrström
3. Flying Camilla Skeppare, Claus Landmark 

ORC Club C
1. Wafi 56:29:03 Skeppare Jesse Aarnio
2. Gunvor XL Skeppare, Carsten C. Witt
3. Stella Skeppare, Vesa Särykangas 

ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
2. Cloud Nine Skeppare, Jesper Weissglas
3. NN Skeppare, Nils Henriksson 

ORC Int. C
1. Banken Bar 55:54:14 Skeppare Lars Duvander
2. Du Soileil Skeppare, Ingvar Hertzman
3. Birgitta Skeppare, Anders Helmrich 

ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31:12 Skeppare, Hannu Narjus
2. Stormsteg Skeppare, Johan Tillander/Charles T.
3. Elixir Skeppare, Petri Jääskeläinen 

X-35
1. Audi R8 57:27:12. Skeppare, Leif Carlsson
2. Audi R10 Skeppare, Johan Delin
3. Escape Skeppare, Peter Pohl 

Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39:25:43 Skeppare Andreas Andersen
2. Spirit of Titan Skeppare, Fredde Nylöf
3. Sjövillan Skeppare, Fredrik af Forselles

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…