Nya Hallberg-Rassy 55 – mer lyx i mindre kostym

Gustav Morin

Gustav Morin

 HR55 saloon Med nya Hallberg-Rassy 55 tar västkustvarvet sin 64-fotares överflödiga lyx och förpackar den i en mindre kostym med smartare utförande. Läs mer och se ett bildspel med excess i träarbete och klassisk design i modern tappning.

Den nya 55-fotaren är nära besläktad med Hallberg-Rassys flaggskepp på 64 fot och fokus är som vanligt på komfort och kvalitet.

Varvet låter sina klassiska båtbyggartraditioner lyda och gör inga drastiska ändringar. De blå linjerna får vara kvar, likaså språnget, träinteriören och rutramen. Det är de små ändringarna, förfinandet, som de lever på. Samma kunder kommer igen helt enkelt.

I somras seglade vi den för Hallberg-Rassy ganska nydanande modellen 412 som hade riktigt bra seglingsegenskaper och kändes både snabb och relativt livlig (mer om det i vårt kommande webb-tv program). Men 55:an bygger på ett bland HR-kunder populärt koncept med centercockpit. Till skillnad från 412 andas 55:an ”pensionärscurling” rakt igenom med elekriska instrument för att göra seglingen enklare och bekvämare.

Styrpiedestalen har plats för allt och trenden är att seglingen mer och mer kan skötas utan stora fysiska insatser. Skotar och släpper på förseglet gör man med en knapptryckning och på 55:an justeras kick- och akterstagssträckare också med en knapp. Lägger till gör man med en joystick som manövrerar bog- och häckpropeller som gör det möjligt att manövrera båten i sidled.

Är detta enkelhet och komfort i överflöd? Eller kanske en förutsättning för att ett äldre par ska kunna segla en så pass stor båt med bara fyra händer.  Bekvämt lär det vara i alla fall.

Hallberg-Rassy sätter ofta nya standarder för varje modell. Så verkar det bli även nu. Nya 55:an bjuder på smått osannolika träarbeten och luxuöst utförande under däck.

Överflöd av trä behöver inte betyda att känslan är murrig. Mängder av ljusinsläpp och vitlackade träpaneler skapar motsatsen. Stort plus för de fyra stora skrovfönstren som ytterligare minskar känslan av att befinna sig i en källare.

Jämfört med gamla Hallberg-Rassy 54, har nya 55:an 30 cm längre sittbrunn. Överbyggnaden är lägre i framkant och mer kulformad. Rorsmanssitsen är upphöjd som på 64:an.

Nya Hallberg-Rassy 55 har premiär på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf, som går mellan 19 och 27 januari.

Data Hallberg-Rassy 55:
Längd: 16,68 m
Längd vattenlinje: 14,30 m
Bredd: 4,69 m
Djupgående: 2, 30 m
Vikt: 26,3 ton
Kölvikt: 9,75 ton
Segelyta stor och fock: 156,9 kvm
Segelyta stor och genua: 181,3 kvm
Masthöjd: 24,5 m
Motor: Volvo Penta d4-180
Dieseltank: 900 liter.
Vattentankar: 1050 liter
Designer: Germán Frers.
Mer info: www.Hallberg-Rassy.com

Relaterade artiklar

Stormskola

Stormskola – så hanterar man hård vind!

HR40Csailing0145MRassy

Hallberg-Rassy 40 C – med sinne för komfort

batar_motorbatar_2019_Top_Gear_nostalgi_Top_Gear_Boating

Top Gear upplever lyxbåtlivet på Rivieran

batar_segelbatar_2018_HR75Ar_Ingang_Hallberg-Rassy-75

75 år – historien om Hallberg-Rassy!