Hotfullt men härligt i Robline Solo Challenge

Gustav Morin

Gustav Morin

Åskvädret hängde som ett blött täcke över banan men solen segrade och gjorde årets Robline Solo Challenge till en fantastiskt lyckad segling där många återigen fick bevisa för sig själva att de klarar att kappsegla utan besättning.

Det gick säkerligen lika många orosmoln i seglarnas sinnen som det syntes på himlen innan starten av årets soloseglarfest i Sandhamn. Det var perfekta vindförhållanden med 5-6 m/s men himlen såg minst sagt dramatisk ut. 
 
I solosegling handlar det om att ta det säkra före det osäkra och att ge sig ut nu var för många ytterst tveksamt – att fastna under ett mullrande stormmoln med spinnakern i topp kan få jobbiga konsekvenser för både båt och skeppare. I Vendée Globe eller Mini Transat är detta kanske inget som bekymrar besättningarna nämnvärt men i Robline Solo Challenge är den främsta utmaningen att segla säkert runt banan. 


 
– Visst är det många av oss som är aktiva kappseglare och går in stenhårt för att vinna men det roligaste med den här kappseglingen är att många som vanligtvis bara familjeseglar ställer upp. De är vana att hantera sin båt ensam men inte att kappsegla och ser detta som ett litet äventyr – en kul utmaning, säger arrangören Jimmy Hellberg som också deltar med sin B&R 38 Pac-Man. 

Hur var det för dem som var med för första gången?
– Har man inte gjort det förr så är det en stor utmaning. Men det fina är att det är enkelt. Man tar det man har och seglar. Man behöver inte ens autopilot. 
 
Det finns två banor att välja mellan. En som går inomskärs och är 20 sjömil lång och en havsbana på 40 sjömil.  
Korta banan lockade 14 båtar och den långa 29 båtar. Det är ett klart tapp i antal båtar sen premiäråret 2012.
 
– Ja, men det känns ändå som att solosegling är på frammarsch. Alla som var med i år älskade det. Det är lika mycket en kappsegling som ett socialt event med middag och fest på kvällen där alla skeppare träffas. Det är väldigt annorlunda mot när man seglar med besättning, säger Jimmy Hellberg och tillägger att antalet anmälda säkert ökar igen om någon har kraft att lägga på mer marknadsföring. 
 
– Det är ideellt arbete bakom detta och i år har ingen drivit det särskilt hårt. Nästa år hoppas jag att vi kan gasa mer. 
 
63-fotare utan autopilot
Strax efter att starten gått lättade de tunga molnen och himlen blev klarblå samtidigt som vinden höll sig kring 5-6 m/s. 
 
Det började bra för de mindre båtarna som startade först. Det är jaktstart och först i mål som gäller. På väg tillbaka från sydrundningen gick de mindre båtarna in mot land för att få strömlä men samtidigt blev vinden svagare därinne och vred mot ost. 

Jimmy Hellberg tog hem segern på havsbanan med sin udda men tuffa båt som väger under 3 000 kg, vattenbarlast och ett srs-tal på 1,413.

– Därför lönade det sig att gå ut mot havet och jag och X-43 Essox var de enda som gjorde det och det betalade sig. Jag trodde att Refanut skulle tugga ikapp mig men hade fick lite problem med autopiloten och hamnade efter. Det är inte så lätt att segla en 63-fotare utan autopilot. säger Jimmy Hellberg som efter en hård kamp vann på stora banan framför Johan Tuvstedt på Essox.

Johan Tuvstedt är en erfaren kappseglare som bland annat seglat flera two handed-seglingar. I år seglade han sin X-43 Essox och gav Jimmy Hellberg en hård kamp men slutade på andra plats.
 
Alltifrån spjutseglare som Passad GT, NF och Scampi till moderna X-båtar och Dehler och klassiska 63-fotaren Refanut deltog.

På korta banan gick de långsmala båtarna bäst. Anders Stenhols vann med sin Sk 40 framför en Rival Special och därefter kom en Sk 30.

Se alla resultat och mer info på www.no-crew.se och se videor från seglingen på rsc.solidtango.com.

Nästa chans att kappsegla shorthanded, men den här gången med två personer ombord, är den sjätte september i Nordic Yachts Open.

Alla foton: Dan Sjunneson på Studio CA

racing_havskappsegling_2014_Robline_Solo_Challenge_Robline_Solo_Challenge_2014-65_PUFF

Relaterade artiklar

Kojiro SHIRAISHI

Vendée Globe – starten live!

Arcona 345

Arcona 345 – första intrycken från testen

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

Hugo Boss

Snart start för omänskliga higtech-racet!