HR 54 – störst på Scandinavian Boat Show

Redaktionen

Redaktionen

Hallberg-Rassy 54Hallberg-Rassy har nu kommit med sin HR 54, vilken har nominerats till ”European Yacht of the Year”, en utmärkelse från Europas ledande båttidningar. Den kommer att vara den största båten på Scandinavian Boat Show den 8–12 november 2006.

Det första nya man ser på Hallberg-Rassys HR 54 är den stängda akterspegeln och de nedflushade däcksluckorna.

När badplattformen är uppfälld är akterspegeln helt stängd och slät. När luckan är utfälld, vilket sker med trådlös fjärrkontroll, har man en stor badplattform.

 

På akterruffstaket finns ett soldäck nedfällt, helt fritt från ventilatorer, skenor, vinschar och avlastare.


Badplattformen



Soldäck på akterruffstaket

Däcksluckan är helt nedflushad och i nivå med teaken. De anatomiska förhållandena i sittbrunnen har förbättrats, med skönare vinkling av sittbrunnssargen. Teaken i sittbrunnen är flushad och i nivå med gelcoaten.

Hela interiören är i teak. Nedgångstrappan till salongen är av ny rund design, med rejäla grabbräcken och fåtöljerna på babordsidan är av ny design.

Salongen är bred, ljus och luftig. Alla horisontala lister i handhöjd är urfrästa på baksidan och blir till stadiga extra handräcken. En 20 tums tv ryms under en lucka mellan fåtöljerna och kommer upp genom ett knapptryckskommando.

Salongen sett från aktern

Salongen sett från fören

Oftast är det ett eller två par som seglar en Hallberg-Rassybåt i denna storlek och därför har man i HR 54 satsat på två rejäla kabiner och en mindre förpiks hytt.

Förutom den stora akterruffen finns en stor kabin för om masten, med dubbelkoj och stort svängrum.

Förpiken har full storlek på kojerna, men begränsad durkyta och garderobsutrymme. För den som så önskar finns även en mer traditionell layout för om masten.

Akterkabinen

Stora styrbordskabinen

Förpiken

Akterruffen har en bred mittkoj med en soffa på varje sida och ett arbetsbord/sminkbord på styrbordssida, alternativt två individuella kojer med soffa emellan och ännu större durkyta.

I ett skåp finns ett minikassaskåp inbyggt. Innanför aktertoalettens separata dusch finns kontrollpanelerna och ventilerna till vattenmakaren som klarar 150 liter färskvatten per timme.

Pentryt i genomgångsversionen

Pentryt är placerat på babordssidan och är en genomgångsversion till akterkabinen. Bland utrustningen finns frys, kyl, mikrovågsugn, diskmaskin, dubbla diskhoar och arbetsytor i kompositmaterial.

Storseglet rullas ut hydrauliskt och även uthalet sker hydrauliskt genom en hydraulcylinder inne i bommen. Kicken och akterstaget kontrolleras hydrauliskt med fjärrpanel från rorsmansplatsen.

Det finns både genua och permanent kutterstag, båda rullas hydrauliskt per knapptryck från sittbrunnen.

Skotvinscharna har elektrisk drift med mjukstart.

Enligt tillverkaren kan är roderkänslan exakt och kontrollerad och en person kan ha kontroll över båten även i sämre väder.

Hallberg-Rassy 54 har nominerats till ”European Yacht of the Year”. Efter att Europas ledande båttidningar har genomfört grundliga tester kommer resultatet att presenteras på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf i Tyskland, januari 2007. 

Hallberg-Rassy 54 visas som största båt på Storbåtsmässan Scandinavian Boat Show i Stockholm 8-12 november 2006.

Not: Vår beskrivningen av HR 54 gäller den första båten. Mycket av den utrustning som nämns ovan är extrautrustning.

Data Hallberg-Rassy 54:
Design: Germán Frers
Skrovlängd: 16,74 m
Vilande vattenlinje: 14,30 m
Bredd:4,70 m
Masthöjd över vattnet: 24,50 m
Djupgående: 2,30 m (Reducerat djupgående kan erhållas)
Deplacement, tom standardbåt:26,3 ton
Blyköl: 9 750 kg
Motor: Volvo Penta D3-110
Cylinderantal: 5
Dieseltank: 900 liter
Färskvattentank:1 030 liter


 

Relaterade artiklar

Stormskola

Stormskola – så hanterar man hård vind!

HR40Csailing0145MRassy

Hallberg-Rassy 40 C – med sinne för komfort

batar_segelbatar_2018_HR75Ar_Ingang_Hallberg-Rassy-75

75 år – historien om Hallberg-Rassy!

Hallberg-Rassy 44 – fullt fokus på knappsegling.

Hallberg-Rassy 44 – med fokus på knappsegling