Hugo Boss skadad!

Alex Thomson har lett flottan i ensamkappseglingen non-stop runt jorden – Vendée Globe – i en vecka. Han beräknades sätta ett nytt rekord inatt men istället rapporteras nu om att han krockat. 

Det har varit en glädje att följa racets enda engelsman i Vendée Globe senaste veckan. 

Alex Thomson är en man som är känd för att ta risker och för att göra det som få andra vågar – alltid med en bestämt tro på att hans väg är den rätta för att vinna.

Många gånger har det här tankesättet haft ett högt pris.

Men den här gången verkade det gå vägen då Alex satsat på en extrem design med sina foils och har lyckats dra ifrån fältet och skaffat sig en otrolig ledning på nära 120 sjömil. Han hade nyss noterat 531 sjömil över 24 timmar och det såg ut som att han hade goda utsikter att slå rekordet på 545 sjömil som sattes förra upplagan av racet av totalsegraren Francois Gabart. 

Men för ett par timmar sedan kunde man se på racets tracker att Hugo Boss saktat in markant. Sedan fick vi det otroligt tråkiga beskedet att Alex Thomson krockat med ett föremål som troligen slagit av hans extrema  fartvapen – det stora foilbladet på styrbords sida. 

Såhär beskrivs skadan på Alex Thomson Racings Facebook:

”We have sustained damage to one of the foils onboard after hitting something. Both Alex and the boat are fine. 

Here is Alex’s account of what happened..

”Having had pretty quick night where the boat was sailing high averages and the boat was super uncomfortable I had retracted the foil 30% early this morning and was sailing the boat pretty conservatively in a building breeze.

At 09.35 UT this morning I was down below trying to sleep and the boat was sailing in 22kts of wind with a J2 and one reef in the main. I was averaging 24kts of boat speed when I heard an almighty bang and the boat stopped and turned to starboard by about 30 degrees and the rudder popped up . I quickly went on deck, eased the main sheet and realised I must have hit something. I put the rudder back down, eased the boat down wind and went to take a look and the starboard foil has broken off.

Right now I have taken the foot completely off the throttle and changed sails and retracted the remaining part of the foil and will sail on in these conditions until the wind and sea state moderate and I can inspect the damage and assess.

I didn’t see anything in the water but it felt like the boat wrapped itself around something and it has caused some pretty significant damage to my foil. I was instructed to carry out an internal inspection of the boat and there does not appear to be any structural damage to the hull that I can see. For now I am going to continue and assess when I get the chance.”

Här ser man tydligt hur styrbords foil jobbar för att öka det rätande momentet, lyfta båten och öka farten.