”Järv” från först till sist

Gustav Morin

Gustav Morin

Magnus Holmberg gjorde en utmärkt start och Järv (SWE 96) ledde första kryssen i första seglingen av Louis Vuitton Cup Akt 13.
Men sen gick det utför. Med två skörade gennakrar seglade Järv i mål som sista båt.

Andra seglingen under öppninsdagen av Akt 13 ställdes in på grund av för svaga vindar. Idag, onsdagen den 4 april, laddar Americas Cup-seglarna om och då i synnerhet Victory Challenge.
Väderprognosen för onsdag eftermiddag i Valencia är återigen lätta vindar. Första start är klockan 14:05 lokal tid.

I gårdagens segling var det mycket chansartat, till exempel seglade vinnande BMW Oracle om sex båtar på sista länsen in mot mål. Chris Dickson och hans besättning valde helt enkelt att gå ut långt på en kant. Stora delar av fältet blev då omseglade där de befann sig med mindre vind.

Bert Willborg, presschef på Victory Challenge, ger här en förklaring till vad som hände under första seglingen ombord på ”Järv”:

– Det finns en del saker vi måste göra bättre i morgon, sa Morgan Larson, strateg, vid mötet med pressen efteråt.

Det blev en komplicerad öppning av Valencia Louis Vuitton Akt 13. De instabila, lätta vindarna, skapade snabba förändringar i ställningen efter varje banben. +39 Challenge, som haft ledningen vid varje rundning, drabbades också av en söndersliten gennaker under sista länsen, och i kombination med ett massivt vindskifte föll det italienska teamet ner till en tionde plats.

America’s Cup-försvararen Alinghi, som tjuvstartat, och stegvis hämtat upp sig för att vara i ledningen under sista länsen såg BMW Oracle Racing komma från ingenstans och passera sex båtar och vinna.

Just BMW Oracle vann starten, för att runda toppmärket första gången på tionde plats. Victory Challenge, som var tvåa i starten och ledde under delar av första kryssen, rundade som nummer åtta vid toppmärket.

– Vi fick ett litet hål på genuan på första länsen, förmodligen vid första gippen. Det var inget som krävde ett byte av gennaker, men vi hade en ny förberedd under hela länsen, sa Morgan Larson.

Inte långt från rundningen av bottengaten lyftes denna andra gennaker ner under däck. Då revs den gennaker som var hissad sönder. Därmed förlorade Victory Challenge värdefulla sekunder och rundade som nummer elva. Det hjälpte inte att teamet tog in 26 sekunder på andra kryssen.

På andra länsen revs ännu en gennaker sönder, samtidigt som en så kallad flipper på den tredje spridaren gick sönder. Järv blev mer eller mindre stillastående.

– Incidenten med flippern var ny för oss, men vi har sett samma sak hända andra team under träningsrace. Det var slumpen att just vi drabbades just idag. sa Morgan Larson.

På grund av den lätta och instabila vinden genomfördes inte det andra fleet racet idag. Valencia Louis Vuitton Akt 13, som avgörs genom totalt sju fleet race, fortsätter i morgon. Två race ska seglas under onsdagen, två under torsdagen. Genom att dagens ena fleet race inte kunde seglas, blir det också två fleet race på fredag, istället för ett som ursprungligen planerades.

Resultat efter första dagen:

1. BMW Oracle Racing, 12 poäng

2. Team Shosholoza, 11

3. Mascalzone Latino, 10

4. Alinghi, 9

5. Emirates Team New Zealand, 8

6. United Internet Team, 7

7. Luna Rossa, 6

8. Desafío Español, 5

9. Areva Challenge, 4

10. +39 Challenge, 3

11. China Team, 2

12. Victory Challenge, 1

 

Relaterade artiklar

Ineos Americas Cup

Brittiska America’s Cup-laget testar gränserna…

Team New Zealand Capsize1

Nya America’s Cup-värstingen på 75 fot kapsejsar

racing_bankappsegling_2019_American_Magic_Americas_Cup_The_mule

Kapsejsning med ny båt inför America’s Cup

racing_bankappsegling_2019_Americas_Cup_Carolijn_Brouwer_Carolijn_Brouwer

Första kvinnliga skepparen i America’s Cup