Som om inte en seger i den stentuffa SRS-klassen för andra Äret i rad vore nog sÄ lyckades Jimmy Hellberg i Är knipa segern med bara honom sjÀlv och kompisen Joakim RodebÀck med ombord.
Det Ă€r första gĂ„ngen som en bĂ„t i klassen âdouble handedâ ocksĂ„ lyckas vinna SRS-klassen.
â Vi kĂ€nner bĂ„ten och dess hemligheter utan och innan. Vi kom fort loss i starten och hade sedan fri vind genom hela skĂ€rgĂ„rden. Det gjorde att vi kunde planera alla segelbyten hela vĂ€gen utl, sĂ€ger Jimmy.
Han fortsÀtter:
â Sedan har vi haft mycket tur med vindvriden. NĂ€sta gĂ„ng kan det bli tvĂ€rtom. Det Ă€r det som gör seglingen sĂ„ speciel.
Den klassiska kappseglingen runt Gotland har sÀllan gÄtt sÄ snabbt. Vindarna har varit oerhört gynnsamma och friska vilket har gjort att bÄtarna blÄst runt Gotland pÄ rekordtid.
NÄgra misstag lÀngs banan?
â Vi missade ett vindvrid vid Hoburgen och tappade en aning â ett par minuter eller sĂ„. Och sĂ„ Ă€r det en utmaning att segla double handed för att man inte alltid orkar eller förmĂ„r göra de segelbyten man vill i alla lĂ€gen. Vid ett tillfĂ€lle inne i skĂ€rgĂ„rden borde vi ha haft A2:an istĂ€llet för A3:an till exempel. Sedan Ă€r det svĂ„rt att veta om man ska prioritera att Ă€ta eller sova nĂ€r man kommer ner i ruffen. Vi hade behövt fĂ„ i oss mer mat under racet. Men annars inga misstag att tala om.
Jimmy Hellberg Àr en av Sveriges absolut mest aktiva amatörkappseglare. Han seglar nog faktiskt mer Àn mÄnga som lever pÄ ssin segling. Han meckar sÀkerligen ocksÄ minst lika mycket som han seglar. Varje Är förbÀttrar han sin B&R 38 Pac-Man pÄ nÄgra plan. I Är har till exempel vattenballastsystemet uppgraderats.
â Nu Ă€r systemet eldrivet, vilket betyder att jag inte behöver starta motorn varje vattnet ska pumpas in. Det blir tystare och gĂ„r fortare. Nu tar det cirka 2 min och 40 sek att fylla lovartstanken, 40 sek fortare Ă€n tidigare.
Att lĂ€ra kĂ€nna sin bĂ„t, förebereda den vĂ€l och prioritera rĂ€tt förbĂ€ttringspunkter Ă€r ord som verkar ingĂ„ i nĂ„got sorts mantra som Jimmy lever efter â Ă„ret runt.
Vad Ă€r det enskilt absolut viktigaste att tĂ€nka pĂ„ om man vill vara framgĂ„ngsrik i Ă
F Offshore Race?
Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga nĂ„gon enskild grej. Det handlar om mĂ„nga bĂ€ckar smĂ„. Det gĂ€ller att ha bra kölprofil, botten, rĂ€tt trim, styra optimalt, bra taktik, bra strategi⊠ja det Ă€r mycket som ska fungera för att man ska komma högt i resultatlistan. (Se Jimmys bĂ€sta tips för att lyckas pĂ„ kappseglingsbanan – fler lĂ€nkar nedan. Reds. anm.)
I klassen ORCi lyckades Jacob Wallenberg med besĂ€ttning knipa segern med en för honom ny bĂ„t â Swan 42:an Regina 2.0.
Jacob Wallenberg lĂ€t sin gamla vackra trĂ€bĂ„t ligga kvar vid bryggan och seglade i Ă„r en modern Swan 42..â Starten i stan med alla mĂ€nniskor var fantastisk. Vi hade jordens flyt och kom loss direkt medan vĂ„ra konkurrenter delvis fastnade under land. Sedan har vi en vĂ€ldigt fin resa lĂ€ngs Gotlands ostkust dĂ€r vi fick nĂ„gra skift till vĂ„r fördel under kryssen vilket gav enorm utdelning. Vilken propagandasegling, sĂ€ger Jacob.
Foto: Oskar Kihlborg och Linnea Hedberg.
Se alla videor frÄn à F Offshore Race 2016!
Hamnen.se-bloggaren och Ă
F-vinnarens Jimmy Hellbergs bÀsta tips:
Jimmys bÀsta tips för minskad skrovfriktion.
Jimmy byter klassiskt bÄtvax mot nytt mirakelmedel.
Jimmys bÀsta tips för effektiv viktbesparing.
Jimmy sÄgar av kölen för mer fart.
Jimmy fÄr snabbare bÄt med rÀtt datateknik.
Se video nĂ€r Jimmy Hellberg testar…