Kappsegling i 50 knop genom återvinning på elitnivå!

Elias Johansson Rimsby

Vad göra när kriget till havs är över och de gamla America’s Cup båtarna gjort sitt? Svaret är återbruk.

Få är de som vet vad som egentligen krävs för att kamma hem världens äldsta idrottspokal.

Klart är dock att det – förutom självklarheter som talang och skicklighet – också krävs en svindlande stor budget i en sport där utveckling och innovation är avgörande.

I klartext innebär detta också att båtarna åldras och blir odugliga i America’s Cup-sammanhang i samma stund som slaget är över.

Se också:

Nya snabba eldrivna Goldfish-båtar till Sail GP
Sail GP – tunga namn i snabbaste foilande katamaranerna

Nu finns det dock en återvinningsstation för de avdankade America’s Cup båtarna som var med på Bermuda 2017. Hur deppigt det än kan låta så är Sail GP, som är en serie för dessa båtar, en mycket het uppgörelse i kappseglingsvärlden.

Efter en rejäl så kallad refit är de gamla båtarna snabbare och bättre än någonsin och om det går som man hoppas drar det hela igång igen i april med James “Jimmie the pitbull” Spithill (skeppare för det amerikanska laget) som just nu är rorsman för Luna Rossa i America’s Cup  och med Peter Burling som just nu försvarar Nya Zeeland i America’s Cup, i spetsen.

Enligt planen har serien också ett delstopp i danska Århus.

Se inslaget!

Sailg Gp

Relaterade artiklar

Fastnet_Race_1979_inledning

Fastnet Race 1979 – frågor och svar om den stora katastrofen

Sail-Gp-day-2-San-francisco

Sail GP – hårda krockar i hög fart under avgörande dagen

Sail-Gp-day-1-San-francisco

Avgörandet i Sail GP – racet om en miljon dollar

Tufft_i_Sydney_Hobart_2021

Sydney Hobart – rekordmånga bryter årets tuffa upplaga

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar