Kappsegling i 50 knop genom återvinning på elitnivå!

Elias Johansson

Elias Johansson

Vad göra när kriget till havs är över och de gamla America’s Cup båtarna gjort sitt? Svaret är återbruk.

Få är de som vet vad som egentligen krävs för att kamma hem världens äldsta idrottspokal.

Klart är dock att det – förutom självklarheter som talang och skicklighet – också krävs en svindlande stor budget i en sport där utveckling och innovation är avgörande.

I klartext innebär detta också att båtarna åldras och blir odugliga i America’s Cup-sammanhang i samma stund som slaget är över.

Se också:

Nya snabba eldrivna Goldfish-båtar till Sail GP
Sail GP – tunga namn i snabbaste foilande katamaranerna

Nu finns det dock en återvinningsstation för de avdankade America’s Cup båtarna som var med på Bermuda 2017. Hur deppigt det än kan låta så är Sail GP, som är en serie för dessa båtar, en mycket het uppgörelse i kappseglingsvärlden.

Efter en rejäl så kallad refit är de gamla båtarna snabbare och bättre än någonsin och om det går som man hoppas drar det hela igång igen i april med James ”Jimmie the pitbull” Spithill (skeppare för det amerikanska laget) som just nu är rorsman för Luna Rossa i America’s Cup  och med Peter Burling som just nu försvarar Nya Zeeland i America’s Cup, i spetsen.

Enligt planen har serien också ett delstopp i danska Århus.

Se inslaget!

Sailg Gp

Relaterade artiklar

racing_bankappsegling_2019_Sail_GP_final_SailGp_final

Nära krock i aggressiv uppgörelse om 10 miljoner kr!

racing_bankappsegling_2019_SailGP_New_York_maxresdefault-1

Sista uppgörelsen i New York!

racing_bankappsegling_2019_SailGP_New_York_SailGP_Capsize_New_York

Sail GP – blåsigt kaos i New Yorks kärna

racing_havskappsegling_2019_World_Sailing_Show_World_Sailing_may

World sailing show – senaste nytt inom seglingsvärlden

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar