De nya båtarna seglar likt en hund som frenetiskt släpar sin smutsiga rumpa i backen.
På två decennier har den moderna IMOCA kapat tiden det tar att segla non-stop runt jorden med nästan 40 dagar.
Här berättar Loïck Peyron om konstruktionen, materialen och framstegen i IMOCA-klassen.
Peyron hävdar att dagens IMOCA är lättare, snabbare och mer pålitlig än förr. Tillverkningsmetoderna för dessa båtar liknar mer de för flygplan än för vanliga segelbåtar.
– Vi använder samma termer, samma matematiska formler och samma simuleringsverktyg som de som används i flygplan, betonar Loïck Peyron. Generellt sett har båtarnas hastigheter multiplicerats med fyra på bara fyrtio år. Det finns inget annat traditionellt fordon som utvecklat sin fartpotential lika mycket, säger han.
Charal är en av de segertippade båtarna inför årets race. Inte minst tack vare att de kommit långt i utvecklingen av sina foils.
– Med vår förra generation foils kunde vi segla i 35 knop och tvärbromsa till 10 knop. Det är enormt påfrestande över tid att segla så. Nu har vi fokuserat på att istället hålla en hög jämn fart, säger Charals skeppare i videon ovan.
Risk att saker går sönder?
Vi på Hamnen.se håller med Charals skeppare och Loïck om allt, förutom möjligen att de nya båtarna skulle vara mer pålitliga än förr. Systemen utsätts för enorma laster och ryktet säger att båtarna är fulla av larmmekanismer som löser ut när lasterna blir för stora. Det låter i våra öron som att det finns risk att saker går sönder.
Foto: GauthierLebec/Charal