Lagoon 39 - hög komfort på två skrov

Nya Lagoon 39 är fantastiskt rymlig och bekväm. Och står man ut med dubbla hamnavgifter och tröga stagvändningar är den svårslagen. 

Nej, man kan inte sätta de seriösa spekulanterna i ett fack. Av de 28 Lagoon-båtar som har sålts i Sverige sedan starten 2007 så har köparna varit allt från inbitna kappseglare och före detta motorbåtsägare till rena nybörjare på sjön.

– Det enda man kan säga med säkerhet är att de alla är inbitna komfortsökare som vill ha ett bekvämt båtliv, säger Örjan Berg som har sålt alla svenska Lagooner sedan 2007.

För mer än något annat så är Lagoon i allmänhet, och nya 39:an i synnerhet, en bekväm plattform att semestra på med enorma fria ytor. Med en styrka på minst sju meter per sekund så utlovas även fina seglingsegenskaper, inte minst för undanvind. Men den gör inte bort sig helt på kryssen då 39:an har trimmats om med en tillbakaflyttad mast som gör den mindre långsam i stagvändningarna i en rak jämförelse med föregångarna. Dessutom ingår numera en code–0 i segelgarderoben som gör att den får upp farten även i lättare vindar.

Hög snittfart
– Tack vare sina dubbla skrov kan den ligga kvar i en surf betydligt längre än enskrovsbåtar. Över lag blir snittfarten ganska hög även om man kanske inte når upp i samma toppfart som enskrovarna. Det märkte vi inte minst när vi seglade sträckan Dover–Ellös (Orust reds. anm.) med en snittfart på 10 knop. Men så blåste det också mellan 12 och 15 m/s under hela resan, berättar Örjan Berg.

Lagoon 39 trivs sålunda bäst på undanvindar. För att inte tala om att ligga på svaj på i någon badvänlig och skyddad vik. För mer än något annat erbjuder den ett bekvämt boende med en storslagen salong, panoramautsikt och en inredning med kök samt badrum som är i klass med vilken modern lägenhet som helst.

Året-runt-boende
Vidare är den välisolerad och har dessutom ett mycket kraftigt dimensionerat värmesystem som gör att den svenska återförsäljaren rekommenderar att låta båten ligga kvar i sjön över vintern.


Lagoon 39 kan beställas med 2, 3, eller 4 hytter och har såväl en invändig som en utvändig styrplats. Ett stort plus är också att djupgåendet är litet och att man därför kommer in i grunda vikar och stränder som ”blyseglarna” inte når.

Utforska grunda vikar
Många oroar sig för att bredden ska skapa problem i gästhamnar. Visst kan det vara bökigt att komma in men snart lär man sig att utnyttja det lilla djupgåendet i alla lägen. Nya Lagoonseglare lär sig också snabbt att det lönar det sig att gå mycket lägre i vind på kryssen än vad som är optimalt för en kölbåt i samma storlek.

Sist men inte minst har Lagoon 39 vattentäta skott. Ej heller har den någon blyköl som kan dra ner den i djupet om den skulle välta. Sedan starten 1984 har bara en Lagoon vält. Och detta utan att någon vet hur det gick till. Det skedde enligt uppgift i närheten av Bermudatriangeln. Båten gick för motor utan att seglen var hissade.
















































Lagoon 39
Längd ö a:11,70 m
Längd v l:11,50 m
Bredd:6,80 m
Djup:1,30 m
Vikt:11 673 kg
Segelyta standard:70 kvm
Segelyta tillval:76 kvm
Bränsle:400 l
Vatten:300 l
Motor:2 x 21 hk Yanmar
Mer info:www.oxbom.se