LIFE 10.0 – innovativ och spännande utmanare

Gustav Morin

Gustav Morin

Life_10
Nya LIFE 7.5 har med båtmått mätt sålt riktigt bra och nu satsar eldsjälen Peter Keerberg på en storasyster som kan bli klar redan i vår. Här är första skissen och siffrorna på LIFE 10. Men mycket är fortfaranade öppet och han mottar gärna åsikter från er läsare.

Peter Keerberg drog igång LIFE 7.5 förra säsongen och har lyckats sälja sex båtar. Med blodad tand siktar han nu ännu högre och tar upp kampen mot bland andra Elan 310 och nya Xp 33 med LIFE 10.0.

Det ser ut att bli en ganska extrem båt så kanske är den inte en direkt konkurrent till de nämnda. Men den är ändå enormt intressant med dubbla roder, väldigt djup fällköl men framför allt – låg vikt!

 LIFE-0-vs-andra

Om specifikationen med mycket segel, relativt bred häck, plant skrov och vikt på bara tre ton kan bli verklighet så kan LIFE 10.0 bli en riktig adrenalinmaskin på undanvind. Men som ni ser på bilderna så har den precis som LIFE 7.5  inte enbart fokus på fart. Keerberg vill också få med en särpräglad lyxkänsla med utstickade stil. Utan att göra båten tung. Det som liknar ett teakdäck lär därför bestå av kork eller något annat lättviktsmaterial.  

En förutsättning för att kunna använda en tre meter djup köl i våra vatten är att den enkelt går att hissa upp. 

– Vi har valt att använda en fällbar köl på LIFE 10.0 på samma sätt som LIFE 7.5. Men denna gången med en el-hydraulisk motor som enkelt kan manövreras från sittbrunnen. På så sätt kan vi få en köl på 3.0 meter utan att störa angöring i grunda vikar eller hamnar. När kölen är uppe kommer LIFE 10.0 endast att sticka cirka en meter.

Jag tycker att konceptet är helrätt. Att kunna segla snabbt på öppna vatten men också få få entrébiljett till alla våra grunda vikar där annars bara IF-båtar och dess likakölade huserar är det bästa av två världar. Den flitige seglaren och Båtfeberbloggaren Jimmy Hellberg har snackat sig varm och just dessa egenskaper med sin B&R 38 som har en liknande anordning.

– Med en tre meter djup köl  får man ett rätande moment som är 33 procent högre per köl-kilo än en köl på två meter. Detta ger 33 procent med ”hästkrafter” per kilo eller mindre behov av gubbar och gummor på kanten. Det ger också mer kraft per kg vid t.ex shorthandsegling, säger Peter Keerberg.

LIFE 10.0 kommer som standard med en dieselmotor på 15 hk (ett E-alternativ kommer också att erbjudas). 

Hur har Peters tankar kring seglingsegenskaper gått? 

– Skrovet blir planande och är en vidareutveckling av erfarenheterna från LIFE 7.5 med slag och dubbla utanpåliggande roder. LIFE 10.0 med sina 10.0 x 3.45 meter är en relativt slank båt och långt från de rena ”strykjärnen” som t ex Pogo, säger han och fortsätter: 

– I fören kommer ett centrumplacerat kolfiberpeke för enkel Gennaker- och Code 0-segling. Skrov, däck och inredning kommer att tillverkas i vakuminjecerad sandwich. Troligtvis kommer vi att bjuda möjlighet att lägga till ett stagsegel för de riktigt tuffa förhållandena. 

Skot och tampar kommer som på LIFE 7.5 att dras under däck i dränerade kanaler. Centerplacerat i aktern kommer det finnas en storskotskonsol med integrerad förvaring för livflotten. Det kommer också att finnas en genomtänkt placering för plottern och kompass i sittbrunnen.

En detalj på trimfronen är man placerat vinscharna inne i båten för att undvika att ”hänga” ut i lä för att trimma, Peter menar att det ger bättre ergonomi och mer kraft när man trimmar.

Riggen kommer att få dubbla svepta spridare och inga akterstag, i stil med Pogo 50 och HP 1030. En riktigt intressant detalj är att ruffen till stor del ska vara av glas. Allt för att maximera ljusinsläpp och slippa fönster i skrovet.

Som standard kommer båten med Alumast och bom men ett kolalternativ kommer att finnas som tillval.

– Troligtvis kommer alu-masten att kräva backstag för att klara kompressionslasterna, säger Peter Keerberg.

LIFE_ritningDet blir dubbla akterkojer och ett rejält stuvutrymme i förpiken. Som tillval kan man antingen få rörkojer i förpiken eller en inredd förpik med riktiga kojer. För att kunna få in möjlighet till tre kabiner finns inga dörrar. Istället finns avskärmare i segelduk/canvas till kabinerna. Salongsbordet fungerar både som mat- och navbord och kommer att få en utdragbar jockeystol och plotter och elektronik kommer ligga nedsänkt i bordet.
  
– Båten kommer byggas enl. CE-klass A så att man även kan göra de riktigt långa seglingarna. Prismålet är under 100 000 € ex, moms och segel. Tidsmål är att första båten ska sjösättas TIDIGT nästa vår, avslutar Peter Keerberg. 

Gillar du LIFE 10.0-projektet eller tycker du att Keerberg är helt bakom flötet med denna utmanande skapelse? Kommentera gärna nedan. Han är lyhörd och bygget är inte klart! 

Relaterade artiklar

Wally_165_2

165 Wallypower – norsk design i mästarklass!

racing_havskappsegling_2019_Maxi_Yacht_Rolex_Cup_Maxi_Rolex_Yacht_Cup

Vacker segling med världens dyraste båtar!

racing_havskappsegling_2016_Maxi_Rolex_Yacht_Cup_J-Class

Maxi Yacht Cup – otroliga båtar på fantastisk plats

batar_Lyxyachter_2016_Wally110_Ingang_Wally110Ingang

Wally 110 – lyxcruiser och kappseglingsracer