”Hon ska utsättas för en rejäl grundsmäll”

Gustav Morin

Gustav Morin

Linjett puffartikelRosättra Båtvarv, med nestorn Mats Gustafsson i spetsen, håller som bäst på att ta fram en ny 43-fotare med bland annat en 2,45 m djup fällköl. Men innan den premiärvisas ska den utstå en rungande grundsmäll och en lång rad andra tester.

Det sistnämnda är kanske det som mest utmärker det anrika varvet strax norr om Norrtälje. Man testar sina båtar rejält innan de sätts i serieproduktion. Och tar på så sätt ett jämfotaskutt över allt vad barnsjukdomar och reklamationer heter.

– Vi känner oss, till skillnad från många stora varv, inte tvingade att stressa fram nya modeller hela tiden för att kunna sälja på nyhetens behag. Därför kan det inte bli tal om att sätta nya Linjett 43 i full serieproduktion förrän om ett och ett halvt år eller så, säger Markus Gustafsson som är VD på Rosättra Båtvarv.

På bilden syns en Linjett 37. Den nya 43-fotaren får säkerligen minst lika sköna linjer men med nya funktioner, till exempel fällköl, som ska hårdtestas..

I sommar kommer man sålunda ta pulsen på nya Linjett 43 i flera kappseglingar för att till sist, strax innan upptagning, sätta henne rejält på grund.

– Det kan förstås verka galet. Men vi ska spana ut ett elakt grund och kommer att köra på det för motor i full fart. Det blir en rejäl smäll i 8-9 knop och vi gör det för att testa en ny köl som har ett flexibelt djupgående med ett spann på mellan 1,90 och 2,45 meters djup, berättar Markus.

I en rak jämförelse med föregångaren Linjett 40 så är nyheten betydligt bredare. Något som har bäddat för en stor sittbrunn, dubbla rattar, två hytter i aktern samt betydligt mer svängrum i salongen än vad gamla Linjett-ägare är bortskämda med. Något som skulle kunna tolkas som ett avsteg från varvets tradition att bygga vackra och relativt slanka båtar. Men Markus Gustafsson håller inte med:

– Tack vare att båten är så stor som den är så får den ändå väldigt fina proportioner. Nummer ett är att skapa en välseglande båt. Och då menar jag inte bara på undanvinden. Linjett 43 ska fungera lika bra när den är semesterlastad som på kappseglingsbanan. Men det är inte tal om någon racer. Man kan säga att tio procent av våra kunder kappseglar. Men inte mer än tio procent av tiden som båten används. Så därför vore det dumt att satsa på en racer.

Sin vana trogen har konstruktören Mats Gustafsson litat på sin känsla för linjer snarare än att stirra för mycket i datorskärmen när han skapat Linjett 43. Eller som han själv väljer att uttrycka det: 

– Yachtkonstruktion handlar mycket om matematik och ingenjörskonst, men det är intuition och känsla för linjespelet som gör skillnaden.

Kappseglingstest
Än så länge håller Linjett 43 fortfarande på att växa fram på Rosättra Båtvarv. Den som är nyfiken får hålla ögonen öppna när den provseglas i bland annat ÅF Offshore Race (Gotland Runt) i sommar. Hur slutresultatet blir vet vi alltså inte ännu. Klart är dock att sittbrunnen blir rymlig med sarger som ger en trygg segling. Akterspegeln kommer att kunna öppnas för fri passage till badplattformen.

Återigen en bild på 37:an som får personifiera Linjetts klassiska stil som vi nog kan vänta oss att till viss del känna igen även i nya 43-fotaren.

Vidare kommer dubbla rattar att ge fördelar när det gäller hanterbarhet och överblick över däck och segel. Samtliga fall och trimmöjligheter ska sedan kunna hanteras av en person. Linorna kommer att löpa snubbelfritt under däck ända bak till rorsman.

Stora hytter
Inredningsmässigt får Linjett 43, som tidigare nämnts, två stora hytter i aktern. I övrigt kommer den att påminna mycket om föregångaren Linjett 40 med traditionellt hantverk och snickerier i mahogny, förpik med ett privat badrum (dusch o toalett). L-pentry på babord sida med navplats och toalett på den motsatta sidan. Just nu är man också i full färd med att testa olika lösningar för ljusinsläpp.

Om det går som varvet hoppas så kommer Linjett 43 att premiärvisas för allmänheten i juni på Rosättra Båtvarv då det också ska finnas möjlighet till provsegling.

Linjett 43
Längd: 13,30 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 8 500 kg
Djup: 1,95-2,45 m
Masthöjd: 19,1 m
Krysställ: 105 kvm
Spinnaker: 150 kvm
Pris: Ej klart
Mer info: www.linjett.se

Relaterade artiklar

Linjett 34 electric

Båtbyggaren valde elmotor i sin nya Linjett 34

cruising_langsegling_2019_Drunken_sailor_SV_Delos_Drunken_sailor_

What shall we do with the drunken sailor!?

batar_segelbatar_2019_Shogun_50_Shogun-5_puff

Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser

Spektakulart_2018_GaPaGrund_GaPaGrundIngang

Grundlig grundsmäll!