Mange seglar mönstrar på Ericsson

Redaktionen

Redaktionen

VOR7470-mange.jpg
Mange kommer säkert att vara en stor tillgång för det skandinaviska teamet, men förtar det inte lite av deras image som up and coming? Den roll som ABN2 hade förra gången. Nu kommer väl alla kolla på Mange när det skall fattas svåra beslut?
Foto: Oskar Kihlborg. 

Skall man tolka det som ett svaghetstecken? Att teamet känner att man måste ha med någon med massor av erfarenhet? Eller att man inte kan hitta fler som är tillräckligt bra under 40 (eller att folk tackat nej av olika skäl)?

Strunt samma. Mange är skönaste seglaren på våra breddgrader, och teamets chanser lär öka rejält.

Ericsson Racing Team förstärker med svensk veteran

Ericsson Racing Team tar in veteranen Magnus ?Mange? Olsson som besättningsman till sin nordiska besättning i Volvo Ocean Race som startar i oktober.

För Olsson väntar nu ett sjätte varv runt jorden i segelbåt.

– Ungdomlig entusiasm, vilja och styrka har vi i massor. Nu får vi ombord rutin och erfarenhet också, säger skepparen Anders Lewander.

Mange Olsson seglade sin första Jorden Runt-kappsegling – som då hette Whitbread – redan 1985. Han var med och vann med EF 1997/98, kom tvåa med Assa Abloy 2001/02. I senaste tävlingen 2005/06 var han tekniskt ansvarig inom Ericsson Racing Team, dock utan att delta ombord på båten. Men nu mönstrar han alltså på igen – 59 år gammal.

– Jag ser inte min ålder som ett problem och det gör ingen annan heller. Jag är i bra form och känner att jag har mycket att bidra med ombord på en kappseglingsbåt, säger Mange.

Magnus Olsson har varit en viktig del i Ericsson Racing Team sedan teamet bildades 2005. Han har coachat Anders Lewander och den nordiska besättningen sedan sommaren 2006 då Ericsson beslutade att ställa upp i Volvo Ocean Race en andra gång. Tills nu har Mange främst varit engagerad i rekryteringsarbetet, samt träningen av besättningen, tillsammans med Anders Lewander.

– Sakta har tanken växt fram att även ha Mange i besättningen. Han har tränat med oss varje dag i flera månader och hans kunskaper och erfarenheter är ovärderliga, säger Anders Lewander som därför bad Magnus bli en av besättningsmännen ombord.

– Jag tvekade väl lite, men bara lite, säger Magnus och skrattar. Men det här är det roligast jag vet och om jag inte trodde jag hade mer att ge så skulle jag aldrig tacka ja.

Med knappt sex månader kvar till starten består den nordiska besättningen av svenske skepparen Anders Lewander, Thomas Johanson från Finland, Jens Dolmer och Stefan Myrälf från Danmark, den norske navigatören Aksel Magdahl, samt svenskarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö. En plats återstår alltså att tillsätta.

Ericsson Racing Team har just nu sin träningsbas i Puero Calero på Lanzarote på Kanarieöarna där de två besättningarna tränar och förbereda sig inför Volvo Ocean Race som startar i spanska Alicante i oktober 2008. I Kista, utanför Stockholm byggs samtidigt Ericsson 4 som kommer att sjösättas runt månadsskiftet juni/juli.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

 

Relaterade artiklar

Flysuit

Nytt fartrekord med 1 050 hk på ryggen!

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

Hugo Boss

Snart start för omänskliga higtech-racet!

Båtsamverkan Tullen 1

Svårare tider stundar för stöldligorna!