Miljardmatchen avslutades med en krock

Luna Rossa besegrade Artemis i både trejde och fjärde matchen i Louis Vuitton Cup och går nu till final mot Team New Zealand. Därmed är Torbjörn Törnqvists miljardsatsning på segling över för den här gången.

Artemis gjorde en fantastisk start i den fjärden matchen. Trodde man. Åtminstone kommentatorerna, publiken och seglarna ombord på Artemis. Det är svårt att tyda vilken bog båtarna seglar för i täta startsituationer och därmed bedöma vem som bör straffas.

Italienarna låg för ett ögonblick stilla och sårbara för nära linjen innan start och Artemis kunde luffa dem. De accelererade snabbt ifrån stillaliggande Luna Rossa och fick ett fint försprång över linjen. Spänningen steg enormt. Skulle det kunna bli en ordentlig match av detta ändå? En redan rejäl ledning och så skulle italienarna därtill behöva ta ett straff!

Avgörande krocken
Men hoppet togs snabbt ifrån svenskfansen. Straffet som alla trodde tilldelats Luna Rossa blev istället Artemis.

Game over.

I straffsituationen hade Luna Rossa hunnit slå över mot babord och sen tillbaka mot styrbord, och det var då Artemis körde in i dem. Helt enkelt en styrbord/babord-situation där Artemis orsakade en krock med Luna Rossa.Framsteg förgäves
Även om Artemis utvecklats för varje dag de seglat båten räckte de fortfarande inte till. Och inte blev det bättre när de två gånger under racet gick utanför banbegränsningarna och fick straff även för det.

Artemis problem har från början varit att de inte byggde en båt som kunde segla på bärplanen. Det var först deras andra båt som klarade det och den blev klar bara en ett antal dagar innan racingen skulle börja.

– Båtarna är från början inte designade för att lyftas upp på bärplan och regeln tillåter inte höjdroder på rodren, vilket alla bärplansbåtar annars har, säger Artemis rorsman Nathan Outteridge.

Team New Zealand var först att gå runt regeln och trots att rodren inte fick ha höjdroder lyckades de hitta en lösning som ändå fick deras båt att flyga. Det tog lång tid för Artemis att lösa dilemmat.

– Det var verkligen en utmaning att få båten att flyga ordentligt och ännu svårare är det att få den att fyga genom gipparna. Man får ju bara reglera vinkeln på själva bärplanen som sitter centrerade på skroven. Det är rorsmans uppgift att justera dem och för att det ska vara möjligt måste besättningen veva konstant på piedestalerna för att hålla upp trycket i hydrauliken, säger Nathan Outteridge och avslutar:

– Det som kommer att avgöra detta America’ Cup är i mångt och mycket vilken rorsman som lyckas bäst med att hantera lyftkraften och finlira bäst med bärplanen.

Sviktande kvalitet
Något som känns aningen oroande under det sista racet för Artemis, var att deras båt inte verkade helt solid. Ett stort orosmoment på alla katamaraner är att materialen ska tröttas ut så att skoven rör sig olika, vilket gör att en gungningseffekt kan starta, vilket resulterar i att båten dyker och i värsta fall slår runt. Luna Rossa, däremot, såg helt styv ut.

Sändningarna från Louis Vuitton Cup är otroliga och om någon lagt märke till att bilderna ombord från framför allt Luna Rossa, ser ut som i en påkostad storfilm, kan vi meddela att det inte är tack vare en särskild ljussättningspersonal, utan det är helt enkelt reflektioner från den enorma vingen.

17 augusti startar finalen i Louis Vuitton Cup mellan Luna Rossa och Team New Zealand. Det ryktas att Oracle har lyckats få upp sin båt bärplanen på kryssen och det vore förvånande om inte Team New Zealand kan göra detsamma. Luna Rossa är inte där än, vilket kan betyda att de får det riktigt tufft framöver.

Här är reprisen från den tredje matchen mellan Artemis och Luna Rossa i Louis Vuitton Cup.