Ny 31-fotare från Hallberg-Rassy

Redaktionen

Redaktionen

Ny 31-fotare frÃ¥n Hallberg-RassyHallberg-Rassy 310 kommer att premiärvisas på Öppet Varv den 21-23 augusti 2009.
Hon ersätter Hallberg-Rassy 31 Mk II som varit i produktion i 16 år.

Pressmeddelande från Hallberg-Rassy:

Efter Hallberg-Rassys erfarenhet från inte mindre än 2 145 levererade 31-fotare, och det ytterst positiva mottagandet av HR 372, presenteras nu helt nya Frers-ritade Hallberg-Rassy 310. Hon ersätter Hallberg-Rassy 31 Mk II, som byggts i hela 16 år  och fortfarande 2006 fick betyget ”Bäst i test” i jämförelse med nya konstruktioner i samma storleksklass.

Den nya modellen är lättseglad med sitt tidsenliga skrov och moderna segelplan med en endast lätt överlappande genuafock. Självslående fock finns att få som tillbehör. En Code Zero eller en gennaker kan föras mellan masttoppen och ett borttagbart bogspröt. Rullfocksanläggningen Furlex TD med underdäcksmonterad rulle är standardutrustning.

Akterstagssträckare är standardutrustning och kraftigt utväxlad med 1:24. Toppvant och undervant är separerade med separata röstjärn, för lätt passage på däck och bra skotning av genuafocken. Sittbrunnen är väl tilltagen och hela 2,35 m lång. Det är lätt att kliva ombord akterifrån. Hallberg-Rassytypiska kännetecken som vindruta, integrerad avvisarlist och blyköl på rejält kölsvin är självklarheter.

Skrovet och däcket är sammanfogade genom laminering innan inredningen kommer på plats. Detta ger oöverträffad vridstyrka. Den vackra fotlisten är i teak och regnvatten samlas ihop och leds i slangar ut under vattenlinjen, för undvikande av smutsränder på skrovsidan.

Inredningen är ovanligt ljus och luftig för storleksklassen. Det finns totalt så mycket som fjorton ljusinsläpp, alla öppningsbara, med ytterligare två möjliga som tillbehör. I salongen finns två av de totalt fyra skylightsen. Alla nio sidofönster är öppningsbara och av samma storlek som på Hallberg-Rassy 43 Mk II. De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn.

Salongen är sensationellt lång och bred för båtstorleken. Både L-soffan och den raka soffan är två meter långa. Maststöttan står i direkt anslutning till huvudskottet och stör inte i salongen.

Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen  för den som vill in i akterkabinen. Det finns djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är redan som standard i PlexiCor homogen kompositsten.

Både akterkabinen och förpiken är generösa. Akterkabinen har två öppningsbara fönster och garderob. Kojen är 206 cm lång, 143 cm i huvudändan och 100 cm i fotändan. Förpiken har sin egen byrå och garderob samt skylight.

Toalettutrymmet har utmärkt ventilation med både öppningsbart sidofönster och skylight, som har mjölkfärgat glas, för att släppa in ljus men inte ovälkomna blickar. Avställningsytan och handfatet är i PlexiCor kompositsten. Holdingtanken kan tömmas antingen i havet eller via däcksuppsugningsbeslag och är standardutrustning.

Tankvolymen är frikostig för båtstorleken och motorn är kraftig med 22 hk / 16,2 kW och vid cruisingfart på 2/3 gaspådrag är räckvidden omkring 360 sjömil.

LED navigationslanternor tillhör standardutrustningen och har låg strömförbrukning, endast en tiondel av traditionella lanternor.

 

Relaterade artiklar

GITANA, Maxi Edmond de Rothschild. Drone 13 February, 2013.

Så optimeras areodynamiken – en avgörande faktor

Gitana Ultim Grib files

Rekordet runt jorden – så spår man vädret

Sodeo Gitana Jules Verne

Giganternas kamp runt jorden är igång!

Hugo Boss Alex Thomson under way again

Hugo Boss återuppstånden och igång!