Comeback för Alex Thomson – rekryterar omskriven kvinna

Clarisse Crémer blev bästa kvinna i förra upplagan av Vendée Globe. Men när hon blev mamma övergavs hon av sin sponsor och lämnades utan båt inför Vendée Globe 2024. Nu kliver Alex Thomson in i matchen igen och ger henne en ny chans i sitt lag. 

Alex Thomson köper världens snabbaste Imoca och kontrakterar Clarisse Cremer som skeppare.

Det har stormat rejält i havskappseglingsvärlden under den senaste tiden. Detta sedan att den franska Vendée Globe-seglaren Clarisse Crémer förlorat sin plats i den omtalade tävlingen där hon skulle deltagit med en splitterny IMOCA 60. Beskedet kom som ett bombnedslag när Banque Populaire, en av Frankrikes största banker och mångårig sponsor av tävlingen, avbröt sitt samarbete med Clarisse – för att hon nyligen blivit mamma.

Den 33-åriga seglaren är en av få kvinnor som sedan tidigare deltagit i och slutfört den krävande solokappseglingen runt jorden. En bedrift som tidigare har garanterat en plats under nästa upplaga.

Ändrade regler i Vendée Globe

Men ett nytt regelverk med ett krav på ett visst antal sjömil för deltagande fick Banque Populaire att dra tillbaka sitt sponsorskap. Detta över påstådd oro att Clarisse Crémer inte skulle hinna få ihop tillräckligt med distansminuter till följd av sin graviditet.

– Reglerna som satts upp av Vendée Globe förbjuder oss kvinnor att ha barn, även om man är en erkänd elitidrottare som sedan tidigare klarat förgående upplaga av tävlingen. Vem kunde tro att vi under 2000-talet skulle acceptera sådana regler, skrev Clarisse Crémer i ett Instagraminlägg efter beskedet i början av februari.

Efter att debatten tagit fart och franska toppolitiker uttryckt sitt stöd för Clarisse Crémer valde Banque Populaire tillslut att dra sig ur Vendée Globe helt och hållet.

Det fick en annan välkänd profil inom havskappseglingen att agera.

Läs också:
Många heroiska kvinnor i galna ensamkappseglingen runt jorden
Alex Thomson – den stora underhållaren kliver iland
Bygget av nästa generations foilande IMOCA 60 är igång

Räddad av Bossen

Cremers båt stod redan färdig och lades istället ut på marknaden. Det fick Vendée Globe-veteranen Alex Thomson att haja till och köpa den topptrimmade världsomseglaren.

I samma veva annonserade han också att hans organisation Alex Thomson Racing bestämt sig för att satsa på ett nytt IMOCA-projekt och anställa ett nytt team.

Under fredagen kom beskedet som stora delar av seglingvsärlden hållit andan inför.

Alex Thomson annonserade Clarisse Crémer som skeppare under 2024 års upplaga av Vendée Globe på den båt hon skulle seglat för Banque Populaire.

Alex Thomson är en av de mest meriterade Imoca-seglarna men har valt att kliva av skepparrollen för att tillbringa mer tid med sin familj. Nu satsar han istället på att leda ett nytt lag där Clarisse Crémer är skeppare.

Hur berättelsen fortsätter att utvecklas återstår att se, men vad som är säkert är att vi på Hamnen kommer att följa Crémers och Thomsons kampanj för att låta den franska seglaren delta.