Nya Dehler 38R med ”Chines”

Redaktionen

Redaktionen

Högsta mode inom segelbåts-design är Chines, ej att förväxlas med byx-modellen Chinos. Chines är namnet på de skarpa slag som finns i akterskeppet på nya Volvo Ocean Race-båtar. Slagen är till för att öka stabiliten utan att öka våta ytan. Nya Dehler 38 R har mer än chines att erbjuda.

Med nya Dehler 38R finns ingen tvekan att Dehler-varvet sätter segling i det verkliga högsätet, skriver Dehler i pressmeddelande och fortsätter:

Med sitt ”chine”-designade lätta skrov, stora segelplan, höga stabilitet och funktionsorienterade däckskonfiguration är nya Dehler 38R utvecklad för dem som sätter prestanda med stor etta på sin prioriteringslista.

Med denna modell går Dehler rakt in mot racer/cruiser marknaden och erbjuder en båt i 38-40-fotsklassen som har sitt stora fokus på ”körglädje”.

Det dubbellaminerade kompositbyggda skrovet och däcket är tillverkat i handupplagd vakum-komprimerad epoxi för att nå hög styrka/låg vikt.

Själva skrovdesignen tillhör det senaste inom utvecklingen med sina ”chines” i akterskeppet för att öka stabiliteten utan att öka den våta ytan. Samma designutformning går nu även att finna bl.a. hos den nya VO70-generationen.

Dehler´s höga ambition till vridstyva skrov gäller även för denna modell genom att laminera skrov och däck ihop vilket innebär att det blir en enda stark och vridstyv enhet.

Båten har en effektiv T-designad performance köl där fenan är inlaminerad i glasfiber för att skapa maximal symmetri; ett djupt s.k. High Aspect roder. Däcks-och linkonfigurationer är utvecklade och anpassade för att skapa en effektiv hantering för besättnings-och trimarbetet.

Den låga totalvikten uppnås tack vare den avancerade byggmetoden och den relativt lätta men funktionella inredningen.

Nya Dehler 38R är utvecklad lika mycket för racing som den är utvecklad för krävande familjer som stavar segling med stort S.

Världspremiär: 2-7 september, HISWA In-Water Boat Show, Ijmuiden, Holland

Specifikation (preliminärt):

LöA 11,46 m

LVL 10,48 m

Bredd 3,75 m

Djup 2,4 m

Disp (light) 5 400 kg

Motor 20hp

 

Storsegel 48,6m²

Fock 36m²

Code 0 95m²

Spinnaker (masthead) 129m2

 

P 15,4m

E 5,25m

I 15,32m

J 4,3 m

 

Konstruktör: Simonis/Voogd Design

www.dehler.se

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…