Nya Linjett 39 – bättre byggteknik ger mer rymd

Gustav Morin

Gustav Morin

Komfort och användarvänlighet är Linjetts fokuspunkter och med den nya 39-fotaren ska man höja ribban ordentligt. 

Det räcker med en snabb titt på specifikationen för att förstå att Linjetts nya 39-fotare inte är en hetlevrad fartfantom. Att få fart på 8 700 kg är alltid en utmaning.

Men de som seglar Linjett vill nog få angenäma snarare än adrenalinstinna minnen från sina seglatser och då har varvet säkerligen prickat rätt i sin trogna kundkrets.

En effektiv väg till målet är att göra manövrarna enkla med få händer. Det ger mindre spring, skrik och gap.

Skrovet sägs vara lättdrivet och som ett prov på det är varvet villiga att installera eldrift. Kul och hedervärt tycker vi på Hamnen!

En Linjett ska man kunna styra med ett finger.

 

Rorsman står på en än mer upphöjd position än på tidigare modeller. Allt för att bättre sikt. Därtill ska hen nu få än enklare tillgång till såväl navigation som trimtampar.

Med två rattar som sitter längst ut mot sidorna blir det enkelt att röra sig ombord och vill man ha det extra enkelt kan man få en skena så att den 107 procentiga focken blir självslående.

Mycket kraft men liten ansträngning

Vikten kompenserar med rejäl segelyta och Linjett menar att nyheten kommer att segla väl.

– Men stor segelyta får inte påverka segelbåtens balans eller hantering. En välbalanserad båt är snabb och en Linjett ska man kunna styra med ett finger, skriver Markus Gustavsson i ett pressmeddelande.

Nog om segling. Den stora utvecklingen sägs ha hänt under däck och i skrovet.

En lång kölfena gör att man slipper dejsa efter manövrar, nackdelen blir mer motstånd i fart. Segelplanet är väl tilltaget men Linjett lovar ändå lugn segling.

– Det ska kännas som om man går in i salongen, inte ner i den. Här är rymligt, elegant och inbjudande. De synliga förändringarna är höjning av rufftak och fribord som skapat yta och möjligheter, men för att förstå vad som hänt måste man gå ända in i skrovet.

Rosättravarvet syftar här på att de börjat med att vakuuminjicera vinylester i kärnmaterialet (divinycellen) och på så vis fått ett lättare och starkare skrov.

Mer rymd tack vare ökad styrka

Denna teknik har man utvecklat ytterligare i bottenbalkarna, där man injicerat heldragna riktade fibrer. Och i stället för att laminera balkarna mot skrovet är de numera limmade. Två kraftiga balkar, en vid pentryt och en vid mastfoten som avslutas i de kraftiga vantinfästningarna, har nu minskat huvudskottets betydelse och tack vare det har man kunnat öppnat upp salongen mer.

Toaletten är betydligt större än tidigare.

 

– Efter simulatortester i datorn med omfördelning av vikt, kunde vi ta nästa steg och ge Linjett 39 en betydligt större toalett i förpiken. Och därmed har vi kunnat bygga ytterligare ett väl tilltaget våtutrymme akterut för sjökläder och dusch, säger Markus Gustafsson.

Ignorerar modet

Linjetten har traditionellt stora ljusinsläpp. Nu förstärks känslan av utrymme och rymd med de infällda fönstren i skrovet.

Skrovformen är traditionell och varvet vägrar att räta upp stäven som så många andra som är mer benägna att följa modet. Vinsten är enklare kliv till klippor i naturhamnar.

Apropå skärgård så verkar man ha tagit i ordentligt vid insfästningen mellan köl och skrov. Linjett 39 lär kunna stå pall för en hel del.

Linjett 39
Längd LOA: 12,15 m
Bredd: 3,95 m
Djupgående: 2,15 m
Vikt: 8 700 kg
Masthöjd: 18,7 m
Storsegel: 52,9 kvm
Fock 107 %: 37,6 kvm
Dieseltank: 160 liter
Vattentank: 350 liter
Spinnaker: 143 kvm
Mer info: www.linjett.se
Linjett 39

Relaterade artiklar

Linjett 34 electric

Båtbyggaren valde elmotor i sin nya Linjett 34

batar_segelbatar_2019_Shogun_50_Shogun-5_puff

Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser

Reportage_2015_AlltPaSjon_Ingang_unnamed-1

Heta tips inför Allt på Sjön

batar_segelbatar_2014_Swede68_Ingang_Swede_Sailing_Web_OAXS_Design_puff

Swede 68 – byggstart för unik svensk lyxjakt

Kommentarer (0)