Pogo 30 – tuff cruiser med havskappseglargener

Gustav Morin

Gustav Morin

Pogo har sina rötter i havskappsegling på Atlanten men nya Pogo 30 är en cruiser. En riktigt tuff sådan som sålt super trots tuffa tider.

Pogo har tagit det franska kappseglarkonceptet med breda häckar och bäriga förar in i cruisingvärlden och verkligen lyckats få till tuffa båtar med härlig seglingskänsla. Sista året har de släppt både Pogo 10.50 och 12.50 som fått goda betyg. Och nu kommer den minsta i serien.

Vi på Hamnen.se har dessvärre inte fått möjlighet att testa någon av dem ännu men alla journalister som gjort det verkar hittills vara överens. Inte minst när det kommer till den nya 30-fotaren. Den är härlig att segla, rymlig som få och förvånande billig.

Lågt pris
– Vi är billigare än till exempel First 30, trots att Pogo 30 är en långt mer avancerad båt att bygga, säger Charly Fernbach till norska Båtliv som testade båten i höstas.

En av de finaste finesserna med Pogos båtar, förutom seglingsegenskaperna, är fällkölen som gör det möjligt att utforska den svenska skärgården på riktigt.

En av orsakerna till att varvet lyckas hålla nere priset är att en enkel säljprocedur med få inblandade. Charly Fernbach är nämligen den enda som håller i det.

Det råder inga tvivel om att båten är lättdriven. Med en gennaker uppe släpper svallet från aktern i cirka sju meter per sekund. Lätta båtar är snabba båtar och tack vare rationella byggmetoder och enkel inredning har man lyckats hålla vikten på 2 800 kg, vilket kan jämföras med till exempel First 30 som väger ett ton mer.

Interiören är enkel men funktionell. Allt för att hålla vikten nere och därmed se till att båten kan surfa fint på havet.

Breda och lätta båtar med dubbla roder har ju länge varit receptet i alla havskappseglingsklasser som Mini Transat, Class 40 och Imoca 60 med flera. Det ger bra kontroll och det rätande momentet möjliggör stora segelplan. Så även om bredden ger mycket våt yta vägs det oftast upp av segelplanet och kontentan är att båtar av den här typen ofta går bättre än långsmala spjut.

Brett vs smalt
Vår bloggare Jimmy Hellberg och några fler kommenteringskollegor på Blur.se har dykt lite djupare i ämnet, se tråden här.

Tobe Hodges från Yachting World har testat.

Shorthandedtrenden som sen ett par år tillbaka är start i norden har länge funnits i Frankrike och Pogo 30 verkar optimalt utformad på den punkten med allt lättillgängligt i sittbrunnen. En fin detalj är de två rorkultarna som gör att man alltid har kontroll när det kränger och kan sitta bekvämt både inne i sittbrunnen och på relingen. Samtidigt som de inte tar upp särskilt mycket plats.

Norrmännen testar
Båtlivs reporter Axel Nissen-Lie vittnar om att båten är fint balanserad och att man kan släppa rodret under långa perioder utan att båten ändrar kurs.

Kort och gott är detta en båt för den som prioriterar seglingsegenskaper och gärna ger sig ut på långa havsseglatser utan att behöva ragga ihop kompisgänget. Det som får stryka på foten är tunga trädetaljer och överflödig komfort.

Teknisk fakta Pogo 30:
Längd: 9,14 m
Bredd: 3,70 m
Djup: 2,50 m/1,05 m
Storsegel: 26,5 – 34 kvm
Genua: 26 kvm
Spinnaker: 92 kvm
Vikt: 2 800 kg
Pris: 83 000 euro ex vat
Mer info: www.pogostructures.com.

Relaterade artiklar

racing_bankappsegling_2019_Shorthanded_emelyHagenWilliwaw

Svenskar testar nya unika OS-klassen i helgen

batar_segelbatar_2019_J99_Ingang_J99

J/99 – full fart med liten besättning!

racing_havskappsegling_2018_IMOCiVOR_Ingang_HugoIMOCAIngang

Foilande båtar i nästa Volvo Ocean Race!

batar_motorbatar_2017_Loxo32_Loxo

Loxo 32 – med fokus på låg förbrukning