Princess Svanevits mast – ett mästerverk på 27 meter

Storyn om renoveringen av Princess Svanevit är väl känd. Mindre känd är dock storyn om hur kanadensisk skog förvandlades till den 27 meter höga masten. Se videon!

Princess_Svanevit_masttillverkning
Här är storyn om hur kanadensisk skog blev till Princess Svanevits 27 meter höga mast.

Renoveringen av världens längsta 12mR är inte bara väl dokumenterad. Den har också gått till historien som en av de mest spektakulära insatserna som gjorts på detta område.

Detektiv- och renoveringsjobb

Fattas bara då det först gällde att spåra upp och frakta hem denna nästan 22 meter långa skönhet till Sverige igen efter 59 års frånvaro. Sedan tog ett digert arbete vid för att få båten att skina som i fornstora dagar. Som exempel kan nämnas att Stockholms Båtsnickeri lade 1 100 meter (!) nya däcksribbor och 112 arbetstimmar på bara nåtningen som krävde ett hundratal tuber Sikaflex.

Se också:
Princess Svanevit – första bilderna under segel
Princess Svanevit – sjösatt efter den otroliga renoveringen
Princess Svanevit – världens längsta 12mR rustas till topp

Mindre känd är dock storyn bakom tillverkningen av den nya masten. En story som börjar i den nordligaste delen av British Columbia, Kanada, där man valde ut det bäst lämpade trädet.

Här är storyn om hur kanadensisk skog blev till Princess Svanevits 27 meter höga mast.

På ett sågverk i norra Kanada sågade man sedan till stocken till brädor varpå virket skeppades vidare Holland där brädor sågades till stavar. Den slutliga magin stod dock, återigen, Stockholms Båtsnickeri för då de skickligt förvandlade det hela till en ihålig mast.

Den stora hemkomsten

Princess Svanevit kom åter till Sverige 2017 – efter 59 års frånvaro – tack vare hårt detektivarbete av Bobby Cyrus och Andreas Millde. Hon kom till Fisksätra, bara fyra kilometer fågelvägen från platsen där hon en gång byggdes. Därpå lyste flitens lampa under renoveringsarbetet ända fram till 2022 då båten sjösattes och testseglades för första gången efter renoveringen.