Provsmakning av mångsidiga Tejst

Redaktionen

Redaktionen

Segelkanoten Tejst ”Det här är inte frågan om någon nostalgitripp. Tejst är en sagolik båt, som både den kräsne kappseglaren och livsnjutaren kan gotta sig i.” Gustav von Heine, 70 år, gillar sin Tejst och seglar den gärna ensam. Det är en D-kanot, trailer- och övernattningsbar, byggd i GRP komposit med många detaljer i kolfiber.

För fyra år sedan presenterades segelkanoten Lunne. Nu kommer uppföljaren Tejst.

Tejst är designad med fokus på mångsidighet. Beställarnas önskemål var att båten skulle vara snabb, lättanvänd, beboelig samt att den skall kunna kappseglas.

Vidare skulle båten kunna seglas av en person, vara trailerbar och ha minimalt behov av underhåll. Konstruktionen skulle tilltala såväl yngre som äldre seglare.

För att tillgodose dessa krav föll valet på att konstruera Tejst enligt den reviderade D-kanot regeln. Kanot-regeln har genom åren resulterat i många innovativa och snabba båtar.

I Sverige är ca 170 båtar byggda enligt D-regeln och 330 enligt E-regeln. Detta är första gången en båt är serieproducerad enligt D-kanot regeln.

En förserie om fyra båtar byggdes och testades 2008. Det visade sig att båten väl kunde uppfylla beställarnas förväntningar, som Gustav von Heine, 70 år,uttryckte sig efter första säsongen med Tejst:

”Under sommaren har jag varit ute och seglat ca 40 gånger. Det här är inte frågan om någon nostalgitripp. Tejst är en sagolik båt, som både den kräsne kappseglaren och livsnjutaren kan gotta sig i.”

Skrovet är slankt och lättdrivet, slaget i aktern möjliggör planing. Riggen, med kolfibermast, är effektiv och kraftfull. 13 kvm segelyta på ett deplacement om 360 kg är väl tilltaget.

Detta kompenseras av att båten har både invändig barlast, barlast i centerbordet (sammanlagt 50 %) och krängbrädor som ytterligare bidrar till ett starkt rätande moment. Tejst har visat sig vara både styv, snabb och välbalanserad.

På Tejst kan man stå i sittbrunnen och hissa storen. Focken sitter på rulle, dold under däck. Focken skotas på en däckssvepande fockbom i kolfiber. I sittbrunnen finns alla trimfunktioner lätt åtkomliga.

Centerbordet och rodret är helt uppfällbara vilket ger ett djupgående på endast 16 cm. Förutom att man kan komma in på ställen dit ingen annan når så bidrar centerbordsfunktionen till att båten blir mycket enkel att traila efter vanlig personbil.

Många beslag är specialtillverkade. Flera delar tillverkas i kolfiber t.ex roder, roderhuvud, centerbord, krängbrädor och fockbom.
Skrovet är handupplagt med riktade mattor och divinycell. Sammantaget ger detta en båt som är lätt, stark och tålig.


Specifikation:
Löa 6,00 m
Lvl 5,76 m
Bredd 1,50 m
Djup 0,16 – 1,29 m
Depl 360 Kg
Barlast, invändigt 150 Kg
Centerbord 30 Kg
Sa 13 Kvm
Material GRP, komposit
Konstruktör Torsten Sörvik, Sörvik Båt & Trä i Göteborg.

 

 

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2017_Kerr40_Ingang_Ker_40_puff

KER 40 – 12 meter kolfiber och fyndiga finesser

batar_motorbatar_2016_CandelaLyfter_Ingang_CandelaLyfterIngang

Candela Speed Boat – första bilderna på lyftet!

batar_segelbatar_2016_Swan50_Ingang_clubswan50-sailyacht

Club Swan 50 sätter ny standard

batar_segelbatar_2016_Dehler34_Ingang_Dehler34Ingang

Dehler 34 – styv, stark och kaxig utmanare