Raid Revenge – Framtidens segling

Redaktionen

Redaktionen

Raid Revenge

Extrem action på öppet hav i hård vind, blandat med finlir genom smala sund i sällskap av sälar.

– Det var länge sen jag hade en så stark seglingsupplevelse. Det här är framtidens segling, utropar legenden Magnus Olsson efter att ha avslutat Raid Revenge. 

Text & foto: Gustav Morin

  

Katamaranseglare har alltid skilt sig från mängden. De seglar för frihets- och fartkänslan och prestige och traditioner lämnas åt sidan. Så har det varit sedan surfaren Hobie Alter började bygga ”beach katamaraner” och gav sig ut i Kaliforniens vågor i slutet på 1960-talet.

Och så är det fortfarande.

Det visade inte minst Sveriges Formula 18-seglare i helgen då de drog runt i Stockholms skärgård och tävlade i Raid Revenge.

– Vilken fantastisk helg det blev. Världens rockn´n roll-start i Saltsjöbaden i fredags med mycket vind och en väldigt variationsrik bana ut mot Sandhamn. På lördagen var det mycket taktik och lättvindslir som avgjorde, berättar Petter Karlberg som är ordförande i Formula 18-klassen.

Att segla ”raid” är en kombination av kappsegling och coola upplevelser, frustration och fasa. Lika härligt som det är att dåna över och igenom stora vågor på havet, lika frustrerande kan det vara att fastna i ett sund i innerskärgården och förlora en stor ledning. På lördagen var det lätt vind mest hela dagen och eftersom tävlingsledningen vidhöll att Revengegrundet skulle rundas blev det en lång dag, cirka 10 timmars segling. Men det var det värt. Att sträcka in mot Sandhamn ståendes i trapets när kvällsolen värmer är svårslaget.

De 60-åriga legenderna Magnus ”Mange” Olsson och Göran ”Juppa” Olsson som är nya i klassen hade det tufft första dagarna. Men de höll humöret uppe.

– Efter att ha testat Formula 18 kan jag inte förstå att folk seglar annat än det. Vilka häftiga båtar. De går lika bra på plattvatten som på havet. Och att segla raid i vår fantastiska skärgård går ju inte att jämföra med att kappsegla kring bojar. Det är helballt, helt klart framtidens segling! utropade Mange Olsson vid målgång andra dagen.

Men faktum är att Formula 18 också växt sig stark som vanlig kappseglingsklass. Det arrangeras träningar varje vecka och flera kappseglingar.

Direkt efter målgång på lördagen väntade bastu och havsbad och ytterligare en värdig middag på Wärdshuset.  Därefter dunade de flesta in snabbt i stugorna på Lökholmen. Inför morgondagen varslades nämligen 8–11 m/s och svullna händer och ömmande muskler behövde vila.

– Tanken med Raid Revenge är att samla alla sköna lirare som gillar katamaransegling i F18-klassen och genomföra en enkel kappsegling som har all spänning och samma scenarios som stora Archipelago Raid, men med lite mer avslappnad attityd, säger Petter Karlberg.

Avslappnad attityd blev det – Vid sidan av banan. Med några av världens bästa flerskrovsseglare blir det intensiv kappsegling så snart startskottet går.

– Jag är helt såld på raidsegling och gillar att komma upp hit till östkusten. Den här gången hade jag trott att det verkligen skulle bli lugnt men det var fullt ös hela tiden. Skönt dock med torra kläder och god middag på kvällarna, säger skånska tidigare Tornado-seglaren Martin Strandberg som till slut vann totalt med sin gast Jonas Frii.

Söndagens rutt gick från Sandhamn till Saltsjöbaden med en rejäl omväg ut på havet.

– Att dåna ut på havet från Sandhamn med 10 m/s, sol och två meter vågor är helt fantastiskt. Och det blev sen en rafflande avslutning in mot Saltsjöbaden med många vurpor och dragspelseffekter när vinden dog i sunden. Vi kommer garanterat att göra om detta nästa år, avslutat Petter Karlberg.

 

Mer bilder och film kommer. Håll utkik på hamnen.se

Raid Revenge

Raid Revenge

Foto Gustav Morin

Relaterade artiklar

Bygga och bo på en flotte

Bygg din egen flytande fiskestuga!

GITANA, Maxi Edmond de Rothschild. Drone 13 February, 2013.

Så optimeras areodynamiken – en avgörande faktor

Gitana Ultim Grib files

Rekordet runt jorden – så spår man vädret

Sodeo Gitana Jules Verne

Giganternas kamp runt jorden är igång!