Refanut historisk segrare i Seapilot2star

Redaktionen

Redaktionen

Seapilot2star är över, på rekordtid. Totalvinnaren heter Refanut. Den är äldst av alla men också störst med sina 63 fot och 35 ton. En utmaning att klara på två man i de hårda vindarna.

Dominant 95:an ”Eländet” skar mållinjen i Oxelösunds hamn redan strax efter 14 på fredagseftermiddagen. Det snabba racet har förståss sin orsak i de friska vindarna och arrangörens avkortning av banan.

Etapp tre mellan Oskarshamn och Oxelösund började ganska lugnt för de tidigt startande, men vinden ökade allt eftersom, och under fredagen har det blåst uppåt 10 m/s i medelvind. Vindriktningen blev dock mer nordväst än nord som de tidigare prognoserna visade. Därmed sträckte båtarna i princip från Blå Jungfrun upp till Gustav Dahlén. Men den relativt stora sjön och kylan gjorde seglingen tuff ändå. Dessutom började det regna fram på dagen.

”Eländet” låg först i spåret hela vägen från start till mål, och länge såg det också ut som Oskarshamnsbåten skulle ta segern i klass 1, men Norrköpingsbåten Lady Stardust seglade starkt i motvinden på sista sträckan och seglade hem segern.

Sista etappen blev de större båtarnas race och Jimmy Hellbergs Pac-Man, som låg totaltvåa efter två etapper, såg länge ut att gå mot årets seger. Men fler ville blanda sig i slutstriden.

Refanut tog kommandot i sin startgrupp direkt efter starten. 

Livesändningen från startgrupp 5. Refanut startade och drog ifrån.

Pac-Man tog visserligen ledningen när den passerade mållinjen i Oxelösund, men strax bakom, inom synhåll, kom den gamla damen Refanut starkt. Hon tog ledningen med över en timme före Pac-Man.

Bakom jagar flera båtar, men ingen kommer riktigt nära, förutom Diva 39:an ”Silverfågel” med Pontus Brenter. Hon smyger till slut in drygt 30 minuter bakom Refanut.

Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen på Refanut bärgar således totalsegern igen och blir därmed historiska. De är de första som lyckas vinna tävlingen två gånger, och dessutom två år i rad. Det behövs ingen modern bredhäckad kolfiberracer för att vinna stora kappseglingar. En 60 år gammal träbåt på 34 ton duger bra.

Bland klassvinnarna syns många förhandsfavoriter, och detta trots att banan mest bestod av raka spår mellan rundningsmärkena.

I klass 2 segrade Linjett 33:an Wild med Thomas Forslund och Christer Björk tätt före Trosabåten Funny, En Dehler 29 med Anders Mathson och Niklas Svensson.

I startgrupp 3 vann Västeråsbåten Mithril, precis som förra året. X-332:an Snekkja repriserar även de sitt resultat när de tar andraplatsen efter Mithril.

I startgrupp 4 segrar förståss Silverfågel, Diva 39, men bakom följer en riktig överraskning i form av Wasa 410 Simbelmyne. Södertäljebåten har aldrig, på sex starter, varit över mitten på resultatlistan.

En stark prestation gjorde här Skidbladner, som slutade sexa i klassen efter att ha missat starten med över en halvtimme. Startmissen berodde på att besättningen innan start upptäckte en läckande bottengenomföring som de var tvungna att undersöka.

Startgrupp 5 togs hem av Refanut före den blå Arcona 370:an La Ganadora med far och dotter, Johan och Susanna Kull.

Den tidigare totalsegraren Aitutaki, Wasa 41 från Södertälje tog hem segern i klass sju före Bavaria 49;an Vejde från Norrköping. Även på Vejde seglar far och dotter, här i form av Anders och Hanna Svensson.

I den sjunde startgruppen segrade den udda skapelsen Pac-Man, en B&R 38, med Jimmy Hellberg och Karl-Johan Kjerstadius. Tvåa blir här Dehler 44:an Chazara med PO Andersson och Fredrik Lange.

När vi sammanfattar årets race så är det väl arrangörens stopp för undanvindssegel vi minns. Seglingsmässigt var det kyla och blåst, men kanske inte så blåsigt och jobbigt som många befarat. Solen lyste mycket på seglarna, även om det kom några droppar regn på slutet.

 

Text: Niklas Qvarnström Tangosailing.nu.

Relaterade artiklar

Hugo Boss

Snart start för omänskliga higtech-racet!

racing_bankappsegling_2019_Shorthanded_emelyHagenWilliwaw

Svenskar testar nya unika OS-klassen i helgen

batar_segelbatar_2019_J99_Ingang_J99

J/99 – full fart med liten besättning!

racing_havskappsegling_2018_IMOCiVOR_Ingang_HugoIMOCAIngang

Foilande båtar i nästa Volvo Ocean Race!