Rekordet runt jorden – så spår man vädret

Gustav Morin

Ett av de viktigaste momenten för att kunna slå Jules Verne-rekordet är att lyckas med väder-routingen. Såhär funkar det.

Från och med söndagen den första november stod Gitana-trimaranen och hennes besättning i beredskap för sitt Jules Verne Trophy-försök.

Under natten till onsdagen kunde hon äntligen segla över startlinjen.

Men varför valde de att starta precis då?

Här får vi veta hur besättningen arbetade med gribfiler för att avgöra när det skulle bli mest fördelaktigt att starta.

Franck Cammas och Charles Caudrelier har tillsammans med sin så kallade “landrouter” Marcel van Triest studerat väderfenomenen som sveper över Nordatlanten dagligen. Faktum är att trionas iakttagelser går långt utöver det.

Hittills har besättningarna som gett sig på att segla Jules Verne sökt bästa möjliga väderfönster till ekvatorn, men nu tar man också mer hänsyn till situationen i södra Atlanten.

Gitana Ultim Grib files

Relaterade artiklar

Skorpios was the first monohull to round the Fastnet Rock, passing the iconic turning point at 1820 BST on the second day.


Skorpios, Sail no: MON001, Owner: Dmitry Rybolovlev, Boat Type: Clubswan 125, Division: IRC

Världens största racer – succé för Swan

Gitana record

Jorden runt – från succé till fiasko på ett ögonblick

Gitana hitting UFO

Rekordsnabb trimaran krockar med UFO

GITANA, Maxi Edmond de Rothschild. Drone 13 February, 2013.

Så optimeras areodynamiken – en avgörande faktor

Skriv en kommentar