ANNONS

Bygget av rekordbåten Sodebo bakom kulisserna

Gustav Morin

Gustav Morin

Här får vi se hur bygget av Thomas Covilles nya supertrimaran gick till och första bilderna när den pressas i farter över 40 knop till havs.

Det var stort hemlighetsmakeri under bygget av den nya Ultim-trimaranen som verkligen skiljer sig från sina konkurrenter. 

– Det här är verkligen en revolutionerande båt, säger Thomas Coville som i alla sammanhang vanligen är en ytterst ödmjuk person. 

Det borde med andra ord finnas anledningen att våga tro på vad han säger och de första bilderna som tagits när båten seglar i hård vind vittnar om att båten går som tåget.

Nya Sodebo är 32 meter lång och 23 meter bred och har en 34 meter hög mast. Det tog 18 månader att bygga henne.

Istället för att förlita sig till en designbyrå har Coville velat vända på alla stenar och istället låtit flera kända designers arbeta tillsammans. 

Stor fokus har legat på att centrera vikten för att optimera stabilitieten för foiling. Den mest extrema synliga åtgärden är att hytten placerats framför masten. Det ska göra båten stabiilare långskepps och minska pitchen. 

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

Macif2

Halva vägen runt jorden utan stopp i nya monsterbåtar

racing_havskappsegling_2019_Senaste_nytt_Sodebo

Seglingens senaste höjdpunkter och haverier

racing_havskappsegling_2018_Route_du_Rhum_-_giganterna_Gitana_17

Foiling offshore med jättetrimaran – så funkar det!

racing_havskappsegling_2018_Route_du_Rhum_-_giganterna_Gitana_17_foiling

Giganternas flygande kamp i ensamsegling över Atlanten