RM 890 – lättare och snabbare med träskrov

Redaktionen

Redaktionen

Enligt tillverkaren är RM 890 en långfärdsbåt. Men om man förknippar det ordet med en trögburk som går fram som en lus på en tjärad sticka så blir det fel. Här har vi att göra med en riktig snabbseglare.

Dubbla knäckspant, negativ stäv, bred och öppen akter. Det är kanske inte vad man förknippar med en traditionell långfärdsbåt. Men det är ändå vad RM 890 utger sig för att vara. Vad varvet menar är dock att den är mycket praktiskt inredd med mycket plats för förvaring av allt som som behövs på långseglatser. Att den sedan också är en ovanligt snabb undanvindsbåt får betraktas som en bonus.

Ett ovanligt grepp är byggmetoden. RM är byggd av plywood-inbakad epoxi som påstås göra den både lättare, styvare och starkare än ett bygge i glasfiberväv och polyester.


RM har nu haft en svensk återförsäljare genom Lange Maritim i tre år och har under tiden sålt två exemplar av storasyster RM 1260. En båt som för övrigt utsågs till European Yacht of the Year för ett år sedan. Men svajiga tider i båtbranschen har ändå gjort att försäljningen gått trögt.

–Sedan dras svenskarna, till skillnad från fransmännen som är väldigt nyfikna på innovationer, med en inbyggd skepsis när det kommer något nytt. Men det finns inget som är riskfyllt med att ha plywood, eller träfiber, i stället för glasfiber som kärna. Det ger bara ett styvare och starkare skrov. Dessutom är plywood lättare än glasfiber, försäkrar Bo Lennström på Lange Maritim.

Hett temperament
Om nu RM 890 har liknande seglingsegenskaper som sina syskon RM 1060, 1260 och 1360 så är det en mycket temperamentsfull och snabb båt som planar lätt. Den upplevs ändå som stabil med sina dubbla knäckspant, eller chines om man så vill, och är dessutom känslig för trim. Minsta justering ger direkt ett kvitto på om man gör rätt eller fel.


Som beställare kan man välja mellan en eller två kölar och ett eller två roder. För segling i tidvatten rekommenderas kombinationen två kölar och ett roder. På våra breddgrader, och för att få ut mesta möjliga prestanda, rekommenderas det motsatta. En köl och dubbla roder.


Även under däck skiljer sig RM 890 från mängden. Trätunga snickerier lyser med sin frånvaro. I stället har man satsat på ljust målade ytor och mycket ljusinsläpp genom stora fönster i såväl ruffsidor som tak.

Allt är optimerat för att vara praktiskt för långfärdssegling och ett bra exempel på det är utrymmet i aktern på styrbords sida som är inrett som ett stuvrum med arbetsbänk. Vidare finns det ovanligt gott om stuvfack i form av lådor och skåp även i resten av båten.

4 + 2 kojplatser
Fyra kojplatser är fördelade på två sovutrymmen. En dubbelkoj i akterhytten på babordssidan samt ytterligare en i förpiken. Däremellan kommer salongen med ett dugligt pentry och ett matbord för upp till sex personer. Till nöds kan man också bädda ut i salongssofforna och på så vis skapa ytterligare två kojplatser.

RM 890 premiärvisades på båtmässan i Paris för en månad sedan. När eller om det kommer ett exemplar till en båtutställning i Sverige inom en snar framtid är ännu inte klart.

Teknisk fakta RM 890:
Längd: 8,90 m
Bredd: 3,42 m
Djupg: 1,90 m
Byggmaterial: Plywood och epoxi
Vikt: 3 200 kg
Bränsle: 60 l
Vatten: 120 l
Pris: ca 1 100 000 kr
Design: Marc Lombard
Mer info: www.rm-yachts.com eller www.langemaritime.se.

Relaterade artiklar

Grey Wolf puff

Grey Wolf är drömbåten för långfärd – räckvidd 4 500 sjömil

batar_segelbatar_2017_HR44YachtingWorld_Ingang_HRYachtingWIngang

HR 44 – hejdlöst lovordad av Yachting World

batar_segelbatar_2017_RM1370_IngangGaller_RM_1370__5

RM 1370 – nyskapande fransk frestelse

batar_segelbatar_2016_Allures45.9_Ingang_Allures45.9Ingang

Allures 45.9 – ny hårdhudad långfärdsbåt