Så optimeras areodynamiken – en avgörande faktor

Gustav Morin

Gustav Morin

I takt med att båtarna lyfter och går fortare, desto viktigare bli aerodynamiken. Här får vi veta några knep som Gitana tagit till för att segla snabbare.

– Idag går båtarna så snabbt och har så lite hydrodynamiskt motstånd att vår största broms nu kommer från luften! säger Charles Caudrelier som är en av skepparna på Gitana som just nu försöker att slå rekordet non-stop runt jorden.

För att minska luftmotståndet och förbättra aerodynamiken har Gitana genomgått en del nya utvecklingsfaser och försetts med några nya modifieringar de senaste månaderna – allt med fokus på att ytterligare förbättra prestandan och primärt genom aerodynamisk optimering.

Här ger designern Sébastien Sainson en inblick i den tekniska tillämpningen, som påminner mer om flyg- eller fordonsindustrin än traditionell offshore racing. Det är minst sagt nya tider nu!

Många av förbättringarna vi ser i videon ovan har vi redan sett på mindre båtar såsom A-Cats och Moth-jollar eller för all del båtarna i America’s Cup.

Det handlar till exempel om så kallade decksweeping-storsegel, som täpper igen spalten mellan båt och storsegel. Samt att sätta spoilers eller ”fairings” som de ofta benämns, på olika delar. Hela tiden måste man följa devisen ”många bäckar små” för att få en helhet som gör stor skillnad.

GITANA, Maxi Edmond de Rothschild. Drone 13 February, 2013.

Relaterade artiklar

Gitana record

Jorden runt – från succé till fiasko på ett ögonblick

Gitana hitting UFO

Rekordsnabb trimaran krockar med UFO

Gitana Ultim Grib files

Rekordet runt jorden – så spår man vädret

Sodeo Gitana Jules Verne

Giganternas kamp runt jorden är igång!

Kommentarer (0)