Scangaard – klassiker för dagsegling med lyxkänsla

Gustav Morin

Gustav Morin

Den var utan tvekan mässan pärla med sina klassiska linjer. Men designen är inte enbart formad för ögats skull, den ska fylla en speciell funktion.

Många moderna dagseglare är riktigt snygga och påkostade, de har ofta många inslag av trä och detaljer som ger en klassisk känsla. Till synes är båtarna väldigt traditionalistiska med klassiska linjer och mycket trä. Målgruppen är seglare som åldrats ur sina stora båtar och har råd och lust att lägga en rejäl slant på en minde fin båt att ha vid bryggan, gärna något som klarar en enkel dagstur.

Men de flesta av dessa dagseglarbåtar har bara gått på traditionsspåret när det gäller utseende. Köl och skrov brukar vara ytterst moderna och materialen exotiskt lätta.

Det är här som Scangaard skiljer från mängden.

Utförandet är väldigt fint och båten andas kvalitet. Men inget är särskilt modernt. Här har man behållit den långa kölen med målet är att skapa lugna och stabila seglingsegenskaper och en känsla av trygghet, genom att besättningen aldrig ska behöva röra sig från sittbrunnen. Det går att kryssa i undanvindssegel på tillbehörslistan, men ingen har gjort det. Något som skvallrar om att Scangaard prickat rätt med sitt koncept gentemot målgruppen.

Den långa kölen gör också att man slipper ett bekymrande djupgående. Med Scangaard kommer man in i riktigt grunda vikar.

Även om fart inte är i fokus säger konstruktören att man ändå lagt möda på att skapa bra kryssegenskaper. Riggen är enkel med svepta spridare men båten ska inte vara underriggad. Det ska räcka med en lätt skärgårdsbris för att den ska glida iväg i trevlig fart. ”Det är bättre att kunna reva än att inte ha något att hissa upp”, som seglarlegenden Sune Carlsson brukar säga, och det verkar Scangaard ha lyssnat på.

Båtarna byggs i Schleswig Holstein i Nordtyskland nära Kiel. Varje båt som hittills lämnat fabriken är unik, då varje köpare har möjlighet att påverka bygget med egna önskemål. Några nämnvärda detaljer är att båten har vattentäta skott, vilket gör den osänkbar, och att den har centrumlyft, vilket gör det mycket enklare att ta upp den efter dagens segling.

Data Scangaard 26:
Längd: 8,26 m
Bredd: 2,43 m
Djupgående: 1,20 m
Vikt: från 1 780 kg
Segelyta: 32 kvm
Läs mer på se.scangaard.com

Om man inte vill ha ruff och gärna satsar på en ännu mindre och nättare version så är Scangaard 21 rätt val.

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…