SeaCart 30 kampen fortsätter

Redaktionen

Redaktionen

Mortricia med bl a Magnus Woxén, ledde SeaCart 30 vid Hoburgen. Troligen ligger True Look och Knot inom synhåll strax bakom. Båtarna passerade Hoburgen vid 15.30 och vände sedan NV mot Knolls Grund utanför Visby.

Det blev rejält trångt när de sju snabba SeaCart 30 kom ikapp ett fyrtiotal kölbåtar från tidigare starter vid Almagrundet, en timma efter starten i Gotland Runt. Det blev många väjningar och slag innan alla hade hittat fria spår till Nynäshamns angöring i söder, som var nästa märke.

SeaCart 30 seglas lite lägre och med betydligt högre fart än jämnstora kölbåtar på kryssen. Det ledde till en del situationer när fälten blandades innan de snabba båtarna passerat alla tidigare startande långsammare båtar.

Starten Gotland Runt - SeaCart Audi

Foto Håkan Lindström

Team Knot i sin SeaCart 30 hade mest att göra efter Almagrundet på temat väja. När man i lovart passerade alpina landslaget i en X-35 och samtidigt fick ducka för en styrbordsbåt visades en ny variant av slalom för våra alpina experter, där de satt vackert uppradade på kanten och såg showen.

Morticia leder SeaCart 30 i Gotland Runt vid Hoburgen

Mortricia med bl a Magnus Woxén, ledde SeaCart 30 vid Hoburgen. Troligen ligger True Look och Knot inom synhåll strax bakom. Båtarna passerade Hoburgen vid 15.30 och vände sedan NV mot Knolls Grund utanför Visby.

Seacart Morticia utanför Visby


Det är svårt att följa båtarna eftersom KSSS bara har utrustat tre av sju SeaCarts med transpondrar som gör att man kan följa båtarna på Internet. Beslutet att inte utrusta alla SeaCarts och alla X 35 känns inte genomtänkt. I dessa två entypsklasser seglas de enda sinsemellan likadana båtar i Gotland Runt och först i mål vinner. Alla andra kan bara hoppas på att just den handikappregel de seglar under är ganska rättvis och att som kommer i mål bakom inte slår dem på sk beräknad tid.

Därtill är VHF-rapporteringen varit under all kritik. Oftast är det på tävlingsbåtarna som det inte fungerar. Man rapporterar helt enkelt inte som överenskommet. Det finns anledning för KSSS att skärpa ordningen bland de tävlande och i rapporteringskedjan om Gotland Runt ska vara intressant att följa.


Text: Håkan Lindström
hamnen.se frilansreporter

Seacart30 på Gotland Runt starten

Foto Håkan Lindström

Relaterade artiklar

Spektakulart_2018_100knop_Ingang_0100KnopIngang

0–160 km/h med tok–trimmad Yamaha!

racing_havskappsegling_2018_RykingVendeeGlobe_Ingang_Ryking

Mikael Ryking förste svensk i Vendée Globe!

racing_havskappsegling_2018_Crowehirst_Ingang_Crowhirst

Antihjälten Donald Crowhurst åter aktuell

racing_motorsport_2018_SVERAJapan_Ingang_SVERAIngangggg

Fujairah GP – hoppfullt för Swecat Racing