Smockat med segel på Genevesjön

Redaktionen

Redaktionen

Pär Lundberg han knappt lägga undan sin Blokart innan det var dags för nästa segling på lite annorlunda sätt. Den här gången begav han sig till Genevesjön för att ställa sig i trapetsen under klassiska tävlingen Bol d´Or.

Kände att jag behövde tillbaka till vattnet efter Blokart-köret i Frankrike och fick ett erbjudande om att segla den klassiska Bol d’Or tävlingen på Genèvesjön.

Bol d’Or startar i Genève, sedan seglar man sjöns hela längd bort till Montreux (Jajjemän, samma Montreux som Deep Purple sjunger om) rundar ett märke som ligger 20 meter från land och sen gasar man hela vägen hem igen.

Det enda problemet är att det är sjukt svårseglat. Vinden kommer från alla möjliga riktningar. Det var fler än en gång som det blev automat-gipp eller -slag. Rätt underhållande. Och fantastiskt vackert. Att bränna omkring i trapets i shorts och t-shirt med snöklädda bergstoppar runt omkring är en magnifik upplevelse.

Riktigt kul. Båten jag seglade på var en rätt speciell sak. Kolla in www.out95.com så förstår ni vad jag menar. Jäkligt kul båt när det blåser, mindre kul när det inte blåser. Den fick genast smeknamnet ”Floppy” av mig eftersom den är helt omöjlig att segla stabilt i lätta vindar. Bara floppar fram och tillbaka på läskrovet.

Fast när det blåste var den roligare, drygt 14 knop med tre man i trapets i 10 knops true wind var underhållande. Rent generellt så är båtarna som finns nere på de här sjöarna rätt speciella, milt sagt. Gigantiska riggar, åtta man i trapets och all vikt i bulben. Helt galna saker som såklart aldrig skulle funka nån annanstans. En jäkligt kul upplevelse som helt klart rekommenderas, men ta med starka nerver då vinden är väldigt påfrestande.

Pär Lundberg, på väg till Svalbard för att spana in isbjörnar och annat.

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_rfastnetrambler500

Rambler först runt ”Rocken”

Livetracker_SeaCartSeries_gr_vinden_hiq_starten

SeaCart 30 Gallery – foton från Gotland Runt 2006

cap_camerat_515

Cap Camerat 515