Spännande i Volvo Ocean Race

Redaktionen

Redaktionen

Volvo Ocean Race

Uppdaterad Kan Ericsson 3 komma tillbaka i racet? Vem rundar South Rock Light först? För den som förstår sig på kappsegling, vindpilar och prognoser pågår en spännande kryss norrut mellan Filippinerna och Vietnam, i alla fall under torsdagen. Ericsson 3 och 4 på östliga kanten, resten på västliga. Men det ser kärvt ut för Ericsson-båtarna.

Green Dragon har brutit förstaget och seglar med litet försegel till Qingdao
Till Volvo Ocean Race karta, klicka fram vindpilar och prognoser, de senare under kartan.

Se hur man använder ett endoskop ombord på Ericsson 3

Den kanske tuffaste etappen av Volvo Ocean Race hade på torsdagseftermiddagen, fyra dygn efter starten i Singapore, ännu inte visat sitt rätta ansikte.

– Det känns märkligt att segla här i behagliga 6-7 sekundmeter och 25-gradig värme och veta att snart brakar helsiket lös, säger Magnus Olsson skeppare på Ericsson 3 som seglar väster om Filipinerna på väg norrut mot väntande stormvindar och kyla.

De två Ericssonbåtarna har valt en mer ostlig kurs än resten av fältet. Det har resulterat i lättare vindare, lägre farter och därmed sämre placeringar.

– Vi bestämde redan innan starten att inte segla i det farliga området som de andra valde. Det är ett gigantiskt område som är dåligt sjömätt. Reven och grynnorna ligger inte där sjökorten säger att de ska ligga, säger Magnus.

När det farliga området närmade sig valde Ericsson 3 ändå att, precis som de andra båtarna, försöka segla rakt igenom. Men tidigt dök det upp ett rev som var fyra gånger större i verkligenheten än på sjökorten. Fördäcksgasten Anders Dahlsjö hissades upp i riggen för att lotsa båten tillbaka på säkrare vatten.
Efter några mycket nervösa minuter lyckades Ericsson 3 segla runt revet och då togs det förnuftiga beslutet att lämna området så snabbt som möjligt.

– Det var hur läskigt som helst, säger Mange som till på köpet lyckades skadade sig på torsdagsförmiddagen.
– Jag fastnade med höger tumme i ett block. Det gjorde djävulskt ont och jag satt fast ett tag innan de andra fick loss mig. Men det var också en komisk situation, säger Magnus och skrattar åt eländet.
Vaktchefen och tillika sjukvårdaren, Richard Mason, tog hand om Magnus och ville helst plocka bort den trasiga nageln som mer eller mindre hade slitits loss.

– Richard får inte röra min tumme. Det gör alldeles för ont, säger Magnus som lovar att skadan inte hämmar honom när han ska styra båten – även när det blir tuffare förhållanden.
– Vi vet att det här troligen är lugnet före stormen. Vindarna ska vi nog klara av, det som blir tuffast är den grova sjön som väntar, säger Magnus Olsson.

Text: Mats Olsson, ERT

 

Relaterade artiklar

Rand_28_Leisure_puff_2

Rand 28 Leisure – första intrycken från testen

Över Atlanten säsong 2-Gurra Krantz

Över Atlanten 2 – bakom kulisserna med Gurra Krantz

Flipper 900 DC-8

Flipper 900 DC – första intrycken från testen!

Flysuit

Nytt fartrekord med 1 050 hk på ryggen!