Yrvind testar att slå runt med sin nya båt

Inom ett par månader ska Sven Yrvind ge sig ut på ett nytt otroligt äventyr.

Sven Yrvind kan vara världens mest envisa människa. Det har han visat prov på åter och åter igen under sitt 80-åriga liv.

Det började med en otroligt tuff första tid i lågstadiet där han åkte på stryk av såväl lärare som elever. I lumpen orsakade han snabbt svår huvudvärk för befälen och det resulterade i fängelse och isoleringscell. Nästa stora uppståndelse uppstod när han vägrade ge med sig för ett oljebolag som försökte få honom att flytta från sitt hus – för att kunna utvinna oljan som fanns under det.

Hela historien kan ni läsa på Yrvinds egen hemsida men vi kan kort och gott konstatera att envisheten har skapat en hel del bekymmer för Yrvind – på landbacken.

På havet och i verkstaden däremot är hans envishet oavkortat en dygd.

Yrvind var inne i båten under kapsejsningstestet. Det gick lite våldsammare till än tänkt och Yrvind, som vägrar att släppa taget om sin dyra telefon, får ta ett par smällar.
– Jag är i god form och slog mig inte, rapporterar han.

För två år sedan tog Yrvind sikte mot Nya Zeeland men konstaterade efter en tid att båten var för långsam och avbröt till slut seglatsen.

Målet är att fortsätta från Maderia – 13 400 sjömil – till Nya Zeeland.

Sven Yrvind.

Nu har han byggt en ny båt och siktar på att ge sig av på samma resa i april 2020. Han har redan hunnit segla båten en hel del och testat om den klarar av att räta sig själv efter att den kantrat 180 grader. Läs Yrvinds egna rapport om kapsejsningstestet här.

– Min plan är att testsegla henne från Dingle på Irland till Porto Santo på Madeira. Om jag kan hålla en medelfart på tre knop så kommer det att ta 17 dagar, skriver Yrvind på sin hemsida.

– Förra gången jag seglade samma sträcka så tog det 40 dagar. Jag får inte alltid till allt på rätt sätt. Kommer den nya båten att vara snabbare? Det får vi se.

Båten heter Exlex Minor och är 5,8 meter lång och 1,23 meter bred med ett djupgående på 0,2 meter. Helt oduglig som oceanseglare enligt diverse myndigheter. Det är på grund av det som den fått sitt namn Exlex. Yrvind är dock fortsatt övertygad om att små båtar är säkrare än stora och går på sin eviga devis – ”små båtar små problem, stora båtar stora problem”.

Om seglatsen faller väl ut så är Yrvinds plan att fortsätta från Maderia mot Nya Zeeland. En resa på 13 400 sjömil som enligt Yrvinds beräkningar borde kunna avverkas på 186 dagar.

– Kommer jag att klara det? Det vet jag inte. Det jag vet är att en mindre envis människa inte skulle klara det.