Sverige utmanar USA i historisk kappsegling

Nyhet

Drygt 150 år skiljer replikan av kappseglingsskonerten America mot en modern America’s Cup-båt.

Sverige tänker ta revanch mot America i en historisk kappsegling med nybyggda kappseglings-skonerter från 1852.
Planerna presenterades på en presskonferens i Stockholm under tisdagen.

Ett svenskt seglings-syndikat med flrea av landets etablerade profiler i segling och näringslivet tar ett intiativ i svensk kappsegling; ”The Challenge Sverige ? America”. Projektet ämnar, liksom vid seglingen 1852, genom KSSS utmana New York Yacht Club i en klassisk seglingsduell som Sverige förlorade mot America för 157 år sedan.

–    Det är en sportslig utmaning på elitnivå, ett kommersiellt affärsprojekt och ett sätt att föra Sveriges kappseglingstradition vidare, förklarar Janne Malmström, en av initiativtagarna.

Skonerten Sverige var världens kanske snabbaste kappseglare 1852, drygt 30 meter lång, med två bakåtlutade master och med 30 mans besättning. Den 22 september 1852 utmanade hon skonerten America på en kappsegling vid Isle of Wight.

America hade året innan vunnit den ärofyllda kappseglingen Royal Yacht Squadron 100 Pund Cup som n[gra [r senare gav upphov till Americas Cup. Sverige var en snarlik kopia av America och ledde länge kappseglingen men fick efter mindre rigghaveri se sig slagen av America.

Ett svenskt seglingssyndikat vill nu ta revancsh pa America i en ny utmaning ar 2012 med nybyggda och identiska kappseglingsskonerter.

–    Vi avser att överlämna en utmaning från vårt projekt, genom KSSS till New York Ycht Club, de två klubbar som tävlade 1852. Det är ett femårsprojekt med tre separata mål, en sportslig utmaning i elitklass, en stark kommersiell plattform och att svensk kappseglingstradition förs vidare, förklarar Janne Malmström.

–    Båtbygget finansieras helt av privatpersoner med seglingsintresse och den sportsliga delen genom näringslivsprojekt som bygger på evenemang och affärsmöten vid kappseglingar i Sverige och USA.

Bakom projektet står en mängd profiler i svensk segling och näringslivet, bland andra två av Sveriges främsta kappseglare, legenden Pelle Petterson och Gunnar ”Gurra” Krantz, som båda seglat i både Americas Cup och Volvo Ocean Race, samt båtkonstruktören Ocke Mannerfelt.

–    Det här är ett fantastiskt roligt projekt, en klassisk kappsegling som har en tydlig koppling till Americas Cup, kommenterar Pelle Petterson.

Tidplanen i projektet är att ha finansieringen av båtbygget, cirka 50 miljoner kornor klart till hösten, att bygga skonerten under 1, 5 år, att segla en Sverige-Tour 2011 och att utmana America i Stockholm och Newport 2012