Swede 68 – byggstart för unik svensk lyxjakt

Redaktionen

Redaktionen

Om mindre än ett år påbörjar anrika Rosättra Båtvarv bygget av en nästan 21 meter lång, slank  och helsvensk skönhet. Swede 68 var namnet. 

Nu är det klart. Nästa höst påbörjar anrika Rosättra båtvarv bygget av den nya skärgårdsjakten Swede 68. En båt som har fått sina linjer på Håkan Södergrens ritbord. Och som Hamnen.se har rapporterat om tidigare. Sommaren 2017,  17 000 mantimmar senare blir det, om allt går som man hoppas, sjösättning.

Av bilderna att så blir det en riktig skönhet med klassiska linjer som är helt befriad från rak stäv, chines och andra nymodigheter. Däremot kommer man att vara desto mer uppdaterad när det byggmetoden. Enkelt förklarat kommer båten att gjutas i en sluten form med (unidirectional) glasfiberväv och vinylester som vacuuminjiceras.

Så långt allt väl. För att ytterligare krydda detta prestigebygge kommer sedan båten att kläs in med ädelträ, närmare bestämt ett lager mahognyfaner på sarger och överbyggnad och teak på däcket.

Allt trä vacuumsugs fast på plastunderlaget. För att skydda båten läggs sedan minst 10-15 lager epoxy ovanpå materialet som sedan putsas till en mycket jämn och fin yta. Ovanpå denna yta lägger man till sist cirka 20 lager klarlack. Det är alltså möjligt att pryda båten i olika nyanser varav bilderna här intill visar två tänkbara.

– Det gör att båten faktiskt kommer att kräva ännu mindre underhåll än en vanlig plastbåt, berättar Olof Hildebrand, som är grundare och senior advisor på Classic Swedish Yachts och som är initiativtagare till projektet.

Han fortsätter:

– Jag tycker att Håkan Södergren har lyckats fantastiskt med språnget, överbyggnaden – ja hela injespelet på Swede 68 och det är kul att detta är ett helt igenom svenskt projekt hela vägen från design till färdig båt.

Daniel Gustavsson på Rosättra Båtvarv håller med:

– Vi är glada för att ha fått förtroendet och att göra verklighet av Swede 68 och vet att det är ett projekt som passar vår kunskap. Vi är ungefär 30 rutinerade båtbyggare med en bra blandning av snickare, lackerade, plastade och annan expertis som behövs, avslutar han.

Läs tidigare intervju med Håkan Södergren som berättar mer om byggmetoden och om likehterna med lyxbåten J Craft.  

Swede 68
Längd skrov: 20,60 m
Längd vattenlinje: 16,20 m
Bredd: 3,81 m
Djupgående: 2,75 m
Vikt: 17,60 ton
Kölvikt: 7,5 ton (40%) ton
Storsegel: 128 kvm
Fock: 78 kvm
Spinnaker: 230 kvm
Design: Håkan Södergren Group och OAXS Design
Mer info: www.oaxsdesign.com
batar_segelbatar_2014_Swede68_Ingang_Swede_Sailing_Web_OAXS_Design_puff

Relaterade artiklar

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Linjett 34 electric

Båtbyggaren valde elmotor i sin nya Linjett 34

kunskap_gor-det-sjalv_2019_Build_your_own_boat_in_plywood_Build_your_own_boat_in_plywood

Bygg superbillig båt med plywood och epoxi

batar_segelbatar_2019_Shogun_50_Shogun-5_puff

Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser