Sydney Hobart – Comanche vann till slut

Redaktionen

Redaktionen

LDV Comanche tog line honours i Sydney Hobart Yacht Race men först efter en protestförhandling mot Wild Oats XI.

”Wild Oats XI var väjningspliktig enligt regel 10. Men Wild Oats XI lyckades inte lämna fri väg för LDV Comanche när de stagvände – regel 13.”

Så löd, i korthet, den internationella juryns domslut i protestförhandlingen efter målgången i Sydney Hobart Yacht Race och därmed tilldömdes också LDV Comanche segern.

Detta efter att Wild Oats XI hade gått i mål 26 minuter före sin konkurrent. Men med straffet, ett tidstillägg på en timme så var saken klar.

– Jag tycker att det är helt rättvist att juryn dömde som de gjorde. När man kappseglar med båtar i denna storlek så måste man agera ansvarsfullt med tanke på vad den levande krafterna kan orsaka för skador, sade LDV Comanches Jim Cooney efter domslutet.

racing_havskappsegling_2017_Protest_Ingang_ProtestIngang

Relaterade artiklar

Wild Oats strikes again

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar