T28 – svensk kolfiberdröm till pangpris!

Gustav Morin

Gustav Morin

T28 ska bli en prisvärd familjebåt som seglar snabbare än allt, utan att luta, och som är optimerad för familjesegling i skärgården.

Prestanda som en Porsche, rymd som i en Cadillac och pris i nivå med en Skoda.

Det låter ju för bra för att vara sant men T28 ser nu ut att bli verklighet. För även om biljämförelserna är lite långsökta så ger det ändå en ganska vettig bild av vad vi har att göra med här.

Det är finurliga flerskrovsgurun Stefan Törnblom som designat sin drömbåt och låtit lösningarna växa fram över tid. Han jobbar för kolfiberproffsen på Vaxholm Komposit, som ska bygga båten, och är känd som framgångsrik laminatberäknare och hårdför viktbantare i olika båtprojekt. Bland annat från tidigare trimaranerna Gepard, T35, Seaon 96, T29 och T30.

Mittskrovet skimmar över ytan och höga farter nås kontrollerat redan i lätta vindar.

 

Precis som den tänkta kundbasen så har Stefan sin målbild i att få en snabb båt som passar lika bra för livlig skärgårdskappsegling på få händer som för semesterturer.

Genomgående balkar istället för infällbara sparar mycket vikt och ger en stum konstruktion. Peke för screacher och gennaker saknas på renderingarna. Bredden på 6,6 meter ger fantastiska utvändiga ytor och svårslaget rätande moment.

Storleken 28 fot är ett gyllene mått för att få tillräcklig plats för två vuxna och två barn invändigt, och samtidigt få en båt som känns livlig och lätthanterlig.

En optimering för både fart och skärgårdssegling är att flytta ut centerborden i sidoskroven.

– En lätt båt som denna ska kappseglas med mittskrovet skimmande vid vattenytan. Då blir ett centralt placerat centerbord ytskärande med ökat vågbildningsmotstånd och högre inducerat motstånd som resultat, säger Stefan Törnblom och fortsätter:

– Centerborden hissas upp och ner från sittbrunnen. Med lovarts centerbord uppe kan man segla närmare klipporna utan ångest. Därtill blir det rätande momentet bättre då de verkar flera meter i lä om masten.

– Man kan välja mellan vanliga sticksvärd som är billigast och lättast eller pivoterande centerbord som slår upp vid grundstötning.

Se när Hamnen testar:

T30 – en ren racer för cruising!
Dragonfly 28 – familjetrimaran i kuling
Trimaraner på 30 fot i duell – Seacart 30, Corsair 31 och Dragonly 920
Seacart 26 – en tuffing i hårdvind!

Att centerbordet sitter i sidoskroven gör också att man slipper den stora skrymmande centerbordstrumman i ruffen, och det är detta som skapar den omtalade rymden. Därtill har Stefan valt bort innertak och i största möjliga mån andra skrymmande, tunga och onödiga dekorerande inredningsdetaljer.

Enkelhet genomsyrar T28 vilket både håller nere kostnader och vikt. Sittbrunnen är befriande enkel utan sargar – för smidig access ut till sidoskroven. Det ser också ut som att man smidigt kan sitta och styra från sidoskrovet tack vare att balkarna och trampolinerna ligger i samma höjd som däcket.

Att det går att flyga mittskrovet borde också betyda att man behöver två roder – ett på vardera skrov. Men Stefan håller inte med.

– Jag har aldrig upplevt problem med styrförmågan vid lyft av mittskrovet på någon av mina båtar. Bilder på höga lyft av mittskrovet är oftast för att fotografen ska få balla bilder. Båten är ju som mest effektiv när mittskrovet precis lyfter ur vattnet och då räcker det med ett roder. Motivet i övrigt är att hålla nere vikt och pris, säger han.

Funktion är viktigare än trender för Stefan och en av hans käpphästar är att inte göra sidoskroven som torpeder upptill. Istället låter han den platta ytan leva kvar, så att man till exempel kan balansera sig fram med en förtamp utan allt för stor risk att trilla i.

Låg vikt ger lättare segling

Båten ska byggas helt i kolfiber och epoxi, så även rigg, balkar och peke.

Att hålla vikten nere ger många uppenbara fördelar när det gäller prestanda. Men ytterligare en aspekt är att man kan få bra fart utan att ha särskilt mycket segel, vilket ger enklare och tryggare segling.

Låg vikt kräver mindre segel vilket ger enklare segling.

 

Segelplanet är utformat med masten placerad ganska långt bak för att få en stor förtriangel och med ett lite bredare storsegel och lägre mast.

– T28 är lätt nog för att segla bra med självslående fock men för kappsegling ser jag en överlappande, revbar maxfock. Tanken är då att båten kan seglas utan code 0 men med en masttoppshissad lite smalare gennaker som kan seglas relativt högt i vind, säger Stefan.

Olika växlar

Många konstruktörer av segelbåtar försöker febrilt att baka in både sportiga och trygga seglingsegenskaper i en och samma båt. Få lyckas med denna luriga kombination.

Här kommer Stefan med en lika udda som smart lösning i form av en vattenballasttank i mittskrovet, som tar in och ut vatten genom en reversibel självläns.

Man ska slippa släpa runt på, och betala för, en halv brädgård.

 

Eftersom båten är hela 6,6 meter bred blir hävstångseffekten mycket större än på kölbåtar med samma funktion. Detta lär vara väldigt användbart om man seglar på få personer och vinden och vågorna friskar i, men man ändå vill ta sig hem tryggt och lugnt. Eller om man vill öka det rätande momentet och segla snabbare på kryss och halvvind i skvalpig sjö och hård vind.

Lyckas man skapa en flotta med kappseglande T28:or så kan vattenballasten mycket väl också bli ett kul taktiskt verktyg.

Pangpris

Att påstå att det estimerade priset på 1,5 miljoner kronor är ett pangpris kanske får vissa att studsa. Men med trimaran-mått mätt är det definitivt mycket pang per krona för den som vill ha en cruiser och racer i en och samma båt och som inte uppskattar att betala för – och släpa runt på – en halv brädgård bara för hemtrevlighetens skull.

Vanligtvis så kostar en trimaran helt byggd i kolfiber i samma storleksklass omkring en miljon till.

Nyckeln till det låga priset är bland annat en byggmetod som kräver lite laminering.

Heta konkurrenter kostar mer och väger mer

Tunga konkurrenter

De närmaste konkurrenterna är danska Dragonflys 28-fotare och nya Corsair 880. Båda fina båtar men Corsairen kostar en del mer, trots att den är tyngre och i mångt och mycket är byggd i polyester. Dragonflyen är också enklare när det kommer till byggmaterial men rejält mycket tyngre och dyrare. Däremot är den helt rätt om man gillar trädetaljer och ombonad inredning.

Ej fällbar

Ytterligare en avgörande detalj som gör T28 både lättare, billigare, tystare och styvare än sina konkurrenter är att man valt att skippa möjligheten att fälla in sidoskroven på vattnet. Valet bygger på en analys av hur många som tror sig behöva infällningslösningen gentemot hur många som faktiskt gör det.

Tack vare de lätta balkar och sidoskrov ska båten dock gå smidigt att demontera och köras på trailer – det öppnar för roliga äventyr!

 

T28
Längd: 8,6 m
Bredd: 6,6 m
Vikt: 1 100 kg (SRS-vikt)
Storsegel: 32,7 kvm
Självslående fock: 18,7 kvm
Fock: 22,3 kvm
Screacher: 68 kvm
Design: Stefan Törnblom
Konstruktion: Vaxholm Komposit
Pris: 1,5 miljoner kr
Mer info: www.vaxholmkomposit.se
T28 – trimaran i kolfiber av Stefan Törnblom

Relaterade artiklar

Z30+

Z30+ – ny svensk racer med komfort som tillval

racing_havskappsegling_2016_Rorc_transat_Maserati_crossing_the_Atlantic_puff

Maserati ska bli först att foila över Atlanten

batar_motorbatar_2016_FountainePajot_Ingang_FountainePajotIngang

Fountaine Pajot 37 – en flytande lägenhet

batar_segelbatar_2016_Corsair_600_Pulse_Pulse_-2

Corsair Pulse 600 – ny familjär fartmaskin

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar