Team Kalix vann ”Raiden”

Redaktionen

Redaktionen

Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix, har genomfört en enastående insats under den sex dygn långa katamaran-orienteringen Archipelago Raid i Stockholm, Åland och Finlands skärgårdar. 

 Archipelago Raid – uthållighetskappseglingen i Stockholms, Ålands och Finlands skärgård

Ända sedan första dagen har det erfarna laget jagats av skåningarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, som tog en hedervärd andra plats. Sedan i fredags har deltagarna passerat 47 kontrollpunkter och seglat totalt 550 – 600 sjömil.

Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix, har genomfört en enastående insats under den sex dygn långa katamaran-orienteringen i Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar. Ända sedan första dagen har det erfarna laget jagats av skåningarna Martin Strandberg och Johan örtendahl, Team Thule, som tog en hedervärd andra plats. Sedan i fredags har deltagarna passerat 47 kontrollpunkter och seglat totalt 550 ? 600 sjömil.


Det var skepparen Eric Prousts femte deltagande i Archipelago Raid. I år har den franska duon visat sig det vinnande laget och efter flera tidigare pallplaceringar tog de äntligen hem segern. ”Vi har förberett oss väl i år. Romain har tränat i en månads tid enbart för raiden!” kommenterar Proust efter framgången och summerar tävlingen i tre ord ”svår, superb, unik”.

Av de 22 startande lagen passerade 20 av dem mållinjen utanför Djurgården i Stockholm efter sex dygns intensivt seglande på små Formula 18-katamaraner. Archipelago Raid är betraktad som en av världens tuffaste seglingstävlingar med fysisk segling 14-16 timmar om dagen. De korta nordiska nätterna innebär lite sömn, 2-5 timmar per natt. Navigeringen är komplicerad med alla öar, grynnor och skär utspridda i skärgården. Den höga nivån på deltagarna ger inget rum för taktiska misstag. Uthållighet, laganda och en god förmåga att reparera båtar är också viktiga ingredienser för att lyckas.

De segrande fransmännen hade hela tiden nära konkurrens av en intressant mix av internationella lag, där svenskarna Martin Strandberg och Johan örtendahl, Team Thule, ofta var i täten. Efter en mycket väl utförd tävling slutade de erfarna svenska matchracing-seglarna totalt tvåa. Det var Martins andra deltagande i Raiden och Johans första! ”Det är första gången vi seglar en lång tävling tillsammans och det gick jättebra. Johans navigering var lysande. Hade det varit ett pris för bäste navigatör hade han tagit hem det utan tvekan! Raiden är lång och otroligt slitsam men ett fantastiskt sätt att segla i skärgården och uppleva naturen,” säger Martin Strandberg efter målgång.

Det har varit nästintill idealiska förhållanden för den åttonde upplagan av Archipelago Raid, med varierande vind och väder. I år seglades den längsta banan sedan tävlingens start 2001. Ytterst lite paddling har varit nödvändigt och bra taktik har varit avgörande.

Finaldagen, som betraktades som den tuffaste med starka vindbyar, inleddes med en tidig start klockan 02.00 utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Medan semesterfirare kom ut ur nattklubbarna på Sandhamn kämpade de 20 lagen i en tät strid över startlinjen! Team Thule ledde fältet under morgonen men gick på grund och centerbordet gick sönder i tre delar. Vid nästa kontrollpunkt fick laget vända på båten och använda såg för att få ut det trasiga centerbordet! De lämnade ön som nionde båt med endast ett centerbord men lyckades ta in på ledarfältet, ta täten, riva sönder förseglet i en stark vindby före mållinjen, stanna vid kaj för att rulla in det och ändå avsluta dagen utanför Djurgården i Stockholm på en hedervärd första plats, och tvåa totalt.

Den världsberömde soloseglaren Ellen MacArthur var en av fyra deltagande tjejer i tävlingen. Det var hennes andra Archipelago Raid och med sin besättningsman Greg Homann (Aus) på BT slutade de på en nionde plats. ”Det har varit fantastiskt, tävlingen är superb. Vi visste att vi inte kunde vinna eftersom vi har lite erfarenhet av den här båttypen. Men tävlingen har varit lysande och vi har lärt oss mycket. Stämningen har varit avslappnad trots den höga nivån på seglarna.” 

Totalt Resultat

11 seglade delsträckor

1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra

2. Team Thule, Martin Strandberg & Johan örtendahl – Swe

3. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK

4. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK

5. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot ? Bel

6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe

7. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe

8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe

9. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus

10. Dare 2, Vincent Andre & Alessandro Vercio – Belg/Ital

11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen ? Fin

12. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder ? Swe

13. GB Glace, Karin Almquist & Karin Berg – Swe

14 Cottonfield, Jouni Romppanen & Jari Pekka Kiiski – Fin

15. Team GUL Sweden, Noel Barkelius & Henrik Gattberg – Swe

16. ÅBIT, Ronny Haals & Jonathan Barck – Ål

17. Stelacon, Lars Linder & Karl Petersson – Swe

18. First Hotels, Rune Aasberg & Kristian Ask – Nor

19. Berotec, Paul Rosenquist & Charlotte Willemse – Ned

20. Team NCC, Olof Berensson & Magnus Wadstein – Swe

 

Avbrutit:

Klinger (14/6), Thommy Sundström & Markus Lagerqvist – Swe

Sundvalls Bygg (16/6), Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe

{mosimage}{mosimage}

Relaterade artiklar

Spektakulart_2018_100knop_Ingang_0100KnopIngang

0–160 km/h med tok–trimmad Yamaha!

racing_motorsport_2018_SVERAJapan_Ingang_SVERAIngangggg

Fujairah GP – hoppfullt för Swecat Racing

batar_motorbatar_2018_Nitra29_IngangGaller_puff_nitra

Nitra 29 – god för 100 knop med 1 000 hk!

racing_motorsport_StarkISlaglage_Ingang_Starkharlage

Formel 1 – Erik Stark har slagläge på VM–titeln!