The Ocean Race – LIVE från starten av racet runt jorden

Gustav Morin

Racet som tidigare var känt som Whitbread och Volvo Ocean Race heter nu The Ocean Race. Idag går starten och på linjen står för första gången världens mest spektakulära kölbåtar med foils – Imoca. Sändningen startar 14:00. 

Racet har två båttyper och klasser, de beprövade och otroligt tåliga VO65 som deltagit de senaste åren och som visat sig vara en väldigt konkurrenskraftig entypsklass. Men den här gången är de inte huvudpersoner i handlingen. VO65-båtarna ska “bara” segla The Ocean Race Sprint Cup över tre sträckor: etapp 1 från Alicante, Spanien till Kap Verde, etapp 6 från Aarhus, Danmark till Haag i Nederländerna och etapp 7 från Haag till Genua, Italien.

Det stora racet går som vanligt hela varvet runt jorden och det är Imoca-båtarna som ska visa vad de går för. De är huvudpersonerna medan VO65 får en mindre roll.

Den första etappen som är en sprint på 1 900 nautiska mil från Alicante till Kap Verde. Tredje etappen är den längsta i racets historia.

Jorden runt på fem månader

För första gången stannar flottan i den afrikanska “skärgården”. Historiskt sett har racet seglat förbi öarna på väg söderut på Atlanten.

Under tiden i Kap Verde kommer The Ocean Race att delta i sin berömda Ocean Week, med fokus på lokala och internationella hållbarhetsfrågor. Andra etappen går till Kapstaden. Tredje etappen är monstersträckan till Brasilien på 12 750 sjömil. Fjärde etappen till New Port. Femte etappen till Aarhus i Danmark. Femte etappen till Kiel. Sjätte till Haag och sjunde och sista till Genoa.

Här är LIVEsändningen från starten som går från Alicante idag 15 januari. VO65-båtarna startar först, klockan 14:00 och starten för Imoca går klockan 16:00.

Imoca-båtarna 60 fot långa och är en utvecklingsklass där de olika båtarna har lite olika design och med olika styrkor och svagheter. De är kända som båtar för ensamkappsegling och för att ha levererat imponerade resultat och spektakulära bilder från Vendée Globe, ensamkappseglingen som sträcker sig non-stop runt jorden.

Men nu är första gången som Imoca deltar i en havskappsegling som går hela varvet runt jorden med en fulltalig besättning.

16 minuter skiljde efter ett varv runt jorden

Den sista upplagan av racet med VO65 var den mest konkurrenstäta i historien. Det var  praktiskt taget oavgjort mellan de tre topplagen hela vägen till mållinjen.

Efter 126 dagars racing fördelade på 11 sträckor var vinstmarginalen för Charles Caudreliers Dongfeng Race Team bara 16 minuter. De tre bästa lagen skildes åt med bara fyra poäng.

Även om den perfekta strategin för att vinna The Ocean Race på sin mest grundläggande nivå handlar om att helt enkelt få fler poäng än konkurrenterna, så är det mycket mer inblandat i att gå segrande från denna fem månader och 32 000 sjömil långa utmaning runt jorden.

Ocean Race använder ett poängsystem med höga poäng där det vinnande laget på en offshoresträcka får poäng lika med antalet anmälda i loppet. Andraplatsen får poäng lika med antalet anmälda minus ett – och så vidare i slutordningen.

Längsta etappen i racets historia

Dubbla poäng finns dock att vinna på två av etapperna: 1. Monstret på 12 750 sjömil under Södra oceanen-passagen på etapp 3 från Kapstaden till Itajaí i Brasilien – den längsta i loppets 50-åriga historia. 2: Den transatlantiska etapp 5 som går från den amerikanska staden Newport, Rhode Island till Aarhus i Danmark.

Följ racet via The Ocean Race tracker:
www.theoceanrace.com/en/racing/tracker

Imoca-klassen är mest känd för singel- eller double-handed racing. Nu kommer de att tävla med en full besättning i sitt första deltagande i The Ocean Race. De är säkerligen snabbare på halvvind men har svårt att hävda sig på kryss och platt undanvind. 

IMOCA-klassen använder en utvecklingsdesignregel som gör att konstruktörerna kan experimentera med skrov- och segelformer inom fastställda parametrar. Däremot är master, bommar och stående rigg one-design, eller entyp om man så vill kalla det.

Liksom VO65 har IMOCA:er också ett kraftfullt segelplan och en så kallad canting-keel. Men klassreglerna tillåter även användning av infällbara undervattensfoils som ytterligare ökar prestandan genom att lyfta båten delvis ur vattnet.

VO65 har utgjort stommen i The Ocean Race. De är gjorda för att seglas av en besättning på minst sju personer medan Imoca primärt är gjord för short-handed-segling. Båda båtarna har potential att segla över 600 sjömil på ett dygn.

Efter att tidigare ha tävlat runt om i världen i de två senaste upplagorna av The Ocean Race så blir det en kortare serie seglingar i upplagan 2023. The Ocean Race VO65 Sprint Cup sträcker sig över tre sträckor.

Båtarna är byggda efter en strikt entypsregel och är identiska på alla sätt. De har ett högt segelplan tillsammans med en köl som kan lutas horisontellt under båten. Detta gör VO65:s kraftfulla och snabba på öppet hav. Till skillnad från Imoca är besättningarna väldigt oskyddade från väder och vind.

The Ocean Race Start 2023 Large

Relaterade artiklar

Imoca-segelbat-brinner-och-sjunker

Räddning efter batteriexplosion – båten brann upp och sjönk

Alex-Thomson-Platsannons

Drömjobb – är du nästa skeppare på Alex Thomsons IMOCA?

Ocean Race leg 2

Ocean Race Europe – strid på kniven i Gibraltarsund!

Ocean Race Europe leg 1

Ocean Race Europe – tajtaste racet någonsin!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar