Världens snabbaste kölbåt in action

Gustav Morin

Gustav Morin

Om man inte gillar flerskrovsbåtar men ändå vill segla supersnabbt på havet blir resultatet både stort och dyrt. Nya kolfiberracern Comanche är en VO70 på steroider som behöver 21 besättningsmän. Se videon när hon seglar i 30 knop!

Hon ska slå rekord. Det är hela målet. Och efter att ha hört kände seglingsfotografen Onne Van Der Vals spontana reaktioner efter att han följt henne från helikopter på öppet hav så förstår man att detta är något utöver det vanliga. 

– Jag följde henne när hon bokstavligt lyfte och tog fart söderut på väg mot Charleston varifrån hon ska skeppas mot Sydney. Ken Read stod vid rodret och lät stundtals båten löpa iväg i över 30 knop!

Sådana farter når kölbåtar vanligen bara utför riktigt stora vågor men 100-fot långa och 30 fot breda Comanche planade nu fram på relativt platt vatten.

Designen är smått bisarr med enorm bredd för att klara den extrema segelytan. Man har till och med låtit bommen löpa bakom aktern för att maximera ytan. Masten står väldigt långt akterut, nästan som på de stora rekordtrimaranerna som just gick i mål i Route du Rhum. Troligen för att hindra fören från att dyka när det går riktigt fort för undanvind i stor havssjö. 

Comanche är ett one off-bygge som inte liknar något annat.

Hon har byggts av Hodgdon Yachts i East Boothbay, strax norr om Boston men nu seglar hon alltså söderut för att sedan skeppas till Australien. Där ska hon deltaga i en av världens tuffaste och mest kända (av just den anledningen) havskappseglingar – Sydney Hobart. Det är en 630 sjömil lång prövande resa som startar med buller och bång på juldagen inne på Sydney Harbour.

Ken Read, som bland annat varit skeppare för både amerikanska satsningar i America’s Cup och de två senaste Volvo Ocean Racen för Puma, kommer att vara skeppare. 

Full fart söderut från New Port.

Ombord på Comanche i full fart.

Ägare av båten och initiativtagare till projektet är 70-åriga Netscape-miljardären Jim Clark. Han växte upp i Texas, långt från havet, men efter sin tid i flottan fattade han tycke för segling.

– Jag avskyr att slänga pengar på golf som många andra i min närhet. Segling däremot är mycket spännande med all teknik som krävs, säger han till The Daily Mail.

Pengar är bra att ha gott om när en båt av den här kalibern ska drivas. Alla system är otroligt avancerade och det krävs en välbyggd racebesättning på 21 man för att få ut max av båtens prestanda. Vinscharna är nämligen manuella. Det tar längre tid att reglera seglen men man sparar vikt, vilket ska löna sig på långa sträckor.

Clark själv kommer inte att deltaga på Sydney Hobart, däremot åker hans 35-åriga fru Kristy Hinze med.

Hans mål är att båten ska vinna alla tuffa havskappseglingar såsom Transpac, Fastnet och Middle Sea Race och därtill slå så många oceankorsningsrekord som möjligt. Allt ska ske närmaste två åren. Därefter ska den säljas.

Så ett tips till dig som är sugen på att slå rekord här i Norden (vilka Clark inte lär hinna avverka) är att låta honom ta alla utvecklingskostnader nu och sen köpa båten billigt när han tröttnat.

Bilder och video: Onne Van Der Wal.

batar_segelbatar_2014_Comanche_comanche_ingang

Relaterade artiklar

Sydney Hobart1

Sydney to Hobart – höjdpunkterna!

Rolex Sydney Hobart

Årets Sydney Hobart spås bli en rysare

racing_havskappsegling_2019_Comanche_Comanche_Atlantic_Record

Comanches otroliga Atlantrekord på film

racing_havskappsegling_2018_Sydney_to_Hobart_Sydney_to_Hobart

Sydney Hobart – nattens livesändning i repris!